Ik wil een houten gelakte trap wit schilderen. Hoe pak ik dit aan?

Welke verf? Schilderen met rolletje of kwast? Alle tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Bij schilderwerk komt het er op aan dat in elke handeling en elk materiaal het woordje "goed" de hoofdrol speelt.
Goed schuren, goed schoonmaken met een goede ontvetter. Goede grondverf erop. Opnieuw goed schuren. Goed schoonmaken en ontvetten. Met een schuimroller de lak aanbrengen en met de kwast in lange halen zonder onderbrekingen strak trekken. De meest gemaakte fout is hier dat men er te lang en te vaak overheen gaat, waardoor je het weer open trekt en niet strak opdroogt.
Dus snel en daadkrachtig opzetten en er vanaf blijven. Een goede lak trekt zelf strak (ik heb heel goede ervaringen met Sikkens, Histor en Epifanus).
Als het droog is licht opschuren met korrel 240 bijvoorbeeld. Goed schoonmaken en ontvetten en opnieuw lakken.
Als je wilt dat het heel makkelijk schoon te maken is, zet je er nog een paar lagen Sikkens Yaughtpaint op.
Dat is vernis van zeer hoge kwaliteit, waar ook zeilboten e.d. mee gelakt worden.
Dit is het goedkoopst bij Doe Het Zelf discount via internet
www.dhzdiscount.nl
Je hebt dan voor de rest van je leven een prachtige trap waar de lak vrijwel onverwoestbaar op zit.

Succes, want het is een hele klus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip van de youghtpaint!

Andere antwoorden (3)

Je moet er zowieso vanuit gaan dat de lak die er op zit op terpentine basis is (Tenzij je weet dat er acryl lak op zit). Vervolgens zou ik de trap licht upruwen met een schuurmachine, eventuele gaatjes vullen, en de boel in de grondverf zetten.

Aflakken zoals aangegeven op de traplak with (BV deze van rambo: http://www.actie.nl/?traplak_dekkend_750_ml&page=product_detail&actie_idfk=920855)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me bij Jelle aan, maar wil daar nog aan toevoegen dat het heel erg mooi is om eerst met een roller de verf aan te brengen en daarna met een goede ronde kwast uit te strijken. Zo verdeel je de verf het beste en met de kwast maak je het mooi glad.

Neem een paar maten kwasten zodat je voor ieder vlak de juiste kwast hebt. Verder is het belangrijk dat je de treden om en om schildert anders kun je er niet meer op lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je snel na de schilderbeurt over de trap zou moeten lopen, dan kun je overwegen om in 2 keer te schilderen; schilder dan om en om 1 trede niet, dan 1 trede wel etc zodat je over de niet geschilderde trede naar boven en beneden kunt gaan.