Is het voor een kunstof kozijn schadelijk als je gaatjes aan de binnenkant maakt?

Mijn vriendin wil een wat zwaardere kwaliteit vliegengordijn bevestigen, maar daarvoor dienen er 2 gaten in het kunststof kozijn gemaakt te worden. Kan dit zomaar? Het betreft hier overigens een gehuurd appartement.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Dit kan zeker. Ik heb in het voorjaar mijn kozijnen laten vervangen door kunststof exemplaren. De aannemer heeft speciaal geïnformeerd bij de producent van de kozijnen.

Gaatjes maken is mogelijk, maar daar kun je het beste kunststof schroeven in doen. Je kunt er sowieso niet veel gewicht in hangen, want het kunststof van de kozijnen is vrij dun.

Je moet ook rekening houden met het metaalprofiel dat binnenin de kunststof delen zit. Ik heb van de aannemer een dwarsdoorsnede gekregen van mijn kunststofprofielen, waarin je goed kunt zien waar de metalen binnenprofielen zitten.

Ga je schroeven, dan moet je ofwel náást de metalen binnenprofielen schroeven, ofwel héél korte schroefjes gebruiken.

Als je kunt achterhalen wie de fabrikant was van jouw kozijnen, kun je daar de dwarsdoorsnede opvragen.

Je kunt natuurlijk ook bij je buren vragen of zij al eens gaatjes hebben gemaakt.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of het appartement nu gehuurd of gekocht is maakt niet veel uit als er schade ontstaat moet je die toch betalen. Ik zou het niet doen kunststof kozijn zijn hiervoor niet gemaakt het is overigens ook niet massief genoeg.
Je kan beter in het plafond gaatjes maken
13 jaar geleden
Dat zou best schadelijk kunnen zijn. In kunstof kozijnen zit vaak een ijzer/blik profiel. Deze metalen zijn verzinkt en verlijmd waarmee bescherming tegen vocht wordt gerealiseerd. Als je erin gaat boren dan verdwijnt deze bescherming en kunnen de profielen inwendig roesten. De verhuurder zou daarover wel eens moeilijk kunnen gaan doen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan op zich geen kwaad -> De vorige bewoners van het huis waar ik nu woon hebben dit ook gedaan. Het plastic is niet dik, wel redelijk sevig. Je moet er geen echt gewicht aan gaan hangen.

Hou er wel rekening mee dat je het niet netjes dicht kan maken naderhand, en dat je wellicht even met de verhuurder moet overleggn om te voorkomen dat hij eist dat je eea vervangt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kunststof kozijn is vaak verstevigd met een staalprofiel. Als u die weet te vinden kan het wel. Ik zou echter in een gehuurde woning geen gaatje in het kozijn boren. Er zijn heel goede tape,s van o.a. Tessa te koop die na het verwijderen geen sporen achter laten. Te koop in de bouwmarkt.