Mag je in Nederland wonen bovenop een gierput, die wordt gebruik voor riool?

Het is een oude gieput, boven de gierput zit nu de woonkamer. De Gierput vangt nu al het vuilwater, toilet, enz. op. De put is ongeveer 20 x 4 m en zit onder de halve woonkamer de berging en nog een stuk van een andere kamer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Lijkt me een vreemde constructie, want meestal: òf je bent aangesloten op het riool òf je gebruikt een gierput.
De combinatie gierput aangesloten op het riool zou betekenen dat je gewoon een gierput gebruikt met een overloop op het riool. Dat mag dan misschien een goedkope aansluiting zijn geweest, maar je hebt dan nog steeds de nadelen van een gierput en amper de voordelen van een riool terwijl je toch wrslk. de gewone rioolbelasting moet betalen.
Maar dat was je vraag niet.
In ieder geval is het antwoord: ja, dat mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik kan me voorstellen dat je in een verbouwde deel woont van een boerderij en dat daarom de mestkelder eronder ligt.

Voor zover ik weet zijn er geen regels voor. En persoonlijk zou ik me geen zorgen maken over de put onder je. Waar je wel voor moet waken is dat de kelder/put regelmatig wordt geleegd zodat het niet door naden en kieren naar boven kan komen als het overstroomt.

Zolang de vloer verder goed dicht is en alles netjes afgewerkt. Geen probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn buren doen dat al jaren omdat ze de boel verbouwd hebben. Sinds vorig jaar zijn ze pas op het riool aangesloten, dus de gemeente weet er van en verbieden het dus niet.