Kan je met superlijm iets van plastic op een ring plakken

Bijvoorbeeld een plastic strikje.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zodat het natuurlijk ook nog goed blijft zitten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Gewoon doen, gaat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt in principe alles wat aan of op elkaar past lijmen. De verbindingssterkte hangt wel af van hoe goed het ene object past op het andere. In feite gaat het om het oppervlakte dat contact maakt.

Ten tweede is het belangrijk waaruit de lijmstof bestaat. Je kunt dit gemakkelijk opzoeken in lijmwijzers, bijvoorbeeld in de bouwmarkt.

Of superlijm werkt is afhankelijk van waaruit de superlijm bestaat. Meestal is het contactlijm (secondenlijm, cyanoacrylaat-lijm). Dat werkt heel erg goed op kunststoffen die gebroken zijn en in elkaar passen. Minder goed op metaal dacht ik. Je zou het in plaats van op de ring even kunnen testen op een stukje metaal. Deze lijm komt uit de luchtvaartindustrie, dus als je er vliegtuigen mee in elkaar kunt plakken... ;o)

Als het niet werkt zou ik een lijm nemen die zowel kunststof als metaal goed aan elkaar kan lijmen. Dat kan bijvoorbeeld met epoxylijmen. Dat zijn 2 componentenlijmen, waarbij je de twee componenten eerst moet samenvoegen en dan de delen tegen elkaar houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
(zie ook de lijmadviseur van bijvoorbeeld Bison in de link)

Toegevoegd na 7 minuten:
NB. Epoxylijm is wel dikker, maar dit moet niet in het zicht komen. Dus als het strikje op de lijm zit kan het wel. Secondenlijm vooral ook dun gebruiken. Het kan een witte vlek achterlaten op de delen die je niet lijmt. Dus even oefenen op een ander stukje metaal is wel zo handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het contactoppervlakte zal klein zijn, dus lastig en altijd een kans dat je het er weer vanaf trekt/stoot.

Op het plastic zal het goed houden, op de ring (metaal, zilver?) waarschijnlijk minder.
De ring een beetje opruwen (met schuurpapier) en goed ontvetten zal helpen. Een paar krassen maken met een stanleymes kan ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
ook een heel klein gaatje boren zorgt ervoor dat de lijm meer plek heeft om te hechten. (niet door de ring heen)