hoe zaag ik best plexiglas

Ik heb een standaard plaat plexiglas gekocht (2000 x 1000) omdat de juiste afmetingen voor het gebruik nog niet bepaald waren. Nu moet ik ze op maat zagen. Welke zaag gebruik ik hier voor ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.9K

Het beste antwoord

Plexiglas kun je prima zagen met een gewone handzaag of cirkelzaag. Let er op dat de beschermfolie intact blijft om een gladde zaagsnede zonder brokkelen te voorkomen. Dus na het zagen de folie verwijderen.
Nog een tip: gebruik een veiligheidsbril als je een cirkelzaag gebruikt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Gebruik het liefst een zaag met grove vertanding. Anders loopt de zaag vol omdat het zaagsel niet afgevoerd kan worden. Dit heeft dan verhitting en versmelting tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, gewoon goed antwoord !

Andere antwoorden (7)

Voor plexiglas heb je speciale haakmesjes, daarmee kerf je een groef in het plexiglas en kun je het zo breken.
jc54
13 jaar geleden
Als je een decoupeerzaag gebruikt, gebruik dan een metaalzaag en zet de machine op een lager toerental (anders smelt het plexiglas door de wrijvingswarmte).

het nadeel van een decoupeerzaag is dat het moeilijk is om recht te zagen, een decoupeerzaag is immers een elektrische variant van een figuurzaag.

wilt u het zo recht mogenlijk op maat hebben dan kunt u het het beste doen met een lange snijlat en eenboardmes (stanleymes) met speciale plexiglas mesjes. Let er wel op dat je hier alleen rechte snijlijnen krijgt, wilt u een kromme snijlijn dan kunt u weer beter overgaan op een decoupeerzaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot een millimeter of 5 kan je het beste een ijzerzaag of figuurzaag nemen.
elektrische zagen is geen optie door de hitte smelt het weer terug aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn we het dan niet met elkaar eens. Juist door de fijne vertanding versmelt het plexiglas omdat het zaagsel niet afgevoerd kan worden.
Het kan met een handzaag en een decoupeerzaag.
Wel zou ik er eerst schilderstape opplakken waar je wilt zagen.
Door de tape barst het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een dikke plexiglas plaat is het verstandig om eerst met een stanleymes een snee te maken zodat splinteren wordt voorkomen daarna rustig zagen Met een decoupeerzaag, langs een lat zodat je recht blijft en met een ijzerzaagje let goed op dat je geen gesmolten materiaal ziet anders loopt hij vast. De zaag het werk laten doen en rustig meegaan.
Het insnijden met een stanleymes is trouwens ook goed bij het zagen van hout met een laagje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
acryl of plexiglas?
Acryl kan je met een speciaal acrylmes snijden.
Plexiglas zal je moeten zagen met een decoupeerzaag

Beide zijn te koop bij de bouwmarkt

bijvoorbeeld.

En gebruik dan een zaagje met fijne vertanding (metaalzaagje of een speciaal kunststof zaagje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is een handzaag te gebruiken met fijne tanden.
Met cirkel en decoupeerzaag loopt de zaag vast (hitte)
Teken met een stift de plaat af en zaag rustig langs de aangegeven lijn de plaat op maat. Je zult zien dat dit de beste methode is. Gewoon met de hand. Eventueel de kanten met scuurpapier glad schuren.