Wat is goede transparante lak die flink weersbestendig is?

Om op buitendecoraties ed. aan te brengen. Moet dus ook najaar en winter buiten staan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor oa hout, beschilderd keramiek/glas en MDF.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sorry, te kort door de bocht, maar dus het liefst een universele lak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

neem iig een 2 componenten lak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt kwaliteit wil: jacht-/ botenlak van Sikkens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk moet je voor elk materiaal een andere lak nemen.

Maar een universele uitleg gaat als volgt;

Zorg ervoor dat je lak een UV filter er in heeft. de meeste botenlakken hebben er een in zitten.

Ga ervan uit dat synthetische lakken (oliedragende lakken) een lak geel hebben en de kleur kunnen veranderen van objecten.
Als men de kleur zo min mogenlijk wil beinvloeden dan kun je beter gaan voor een 2 k- lak (2 komponenten).

Hoogglans lakken zijn altijd sterker dan zijdeglans lakken, dit komt omdat zijdeglans lakken een ontglans middel er in hebben en dit tast de kwaliteit aan. Dit wil niet zeggen dat de zijdeglans lakken niet geschikt zijn voor uw doeleinden.

Ook hier is van toepassing, voor zware weersinvloeden minimaal 5 laklagen (dit is het aantal dat word geadviseerd voor boten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je een lak gebruiken voor buitendecoratie wat je eventueel kan gebruiken is middelen van het merk Sika heeft heel veel artikelen die gebruikt kunnen worden om te impregneren.

is te krijgen in de betere bouwcentra zoals BBN of stoel van klaveren.