waarom moet een hemelwaterafvoer gescheiden van het riool aangelegd worden ?

Toegevoegd na 17 minuten:
volgens mij loopt hier maar een grote rioolpijp door de straat waar beide leidingen op aansluiten dus ik zie het nut niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In het riool wordt enorme hoeveelheden afval en rotzooi gedumpt.
Niet alleen wat er door de wc getrokken wordt, en dat is al heel erg met tampons, doekjes, resten verf, en wat al niet meer.
Maar ook je douchewater met een enorme ellende aan chemische troep die gebruikt wordt voor het zg. wassen van haren en lijf.
Het zuiveren hiervan kost enorm veel energie.

Je zou eens een excursie moeten gaan doen naar zo'n rioolzuiverinstallatie.

Hemelwater kan zo terug in rivieren, zonder zuivering, dus zonder extra kosten.
Ook zijn er steeds meer systemen waarbij dat regenwater gebruikt wordt voor wassen, douchen, doortrekken van toiletten e.d.

Uiteindelijk zouden we in ieder huis twee soorten kranen moeten hebben.
Een voor zuiver drinkwater en een voor het sproeien van de tuin en wassen van de auto en doortrekken van de wc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat rioolwater gezuiverd moet worden, hemelwater niet. Scheelt kosten dus
13 jaar geleden
In onze wijk (5 jaar oud) wordt het hemelwater in de vijvers en sloten in de buurt gedumpt en ook in ingegraven bakken in de tuin die het weer (als ze vol zijn) aan de grond afgeven waardoor de tuin goed nat blijft. Ideale manier om het water schoon te houden omdat het niet bij het vuile rioolwater komt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als het goed is heb je putten in het midden vd straat (met ronde deksels van een meter ofzo) voor riool en aan de zijkanten van de straat de putten voor hemelwater.