Is zeer goedkoop gereedschap feitelijk waardeloos? (Zoals een boorhamer van 39,95 en een 48-delige gereedschapset van 3,95)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zelf gebruik ik gereedschap uit de “middenmoot”, omdat ik niet vaak klus, maar wel graag met goed materiaal werk. Een maat van me zweert weer bij goedkope boormachines (van de Lidl), die hij na een paar jaar moet vervangen helaas. Maar dat is een keuze. Professionals die dagelijks klussen kunnen beter voor goede (dus duurdere) boormachines kiezen.

Het beste antwoord

Alle waar is naar zijn geld geldt nog altijd is mijn ervaring.
Dus ik zou het niet aanschaffen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Hangt er van af hoe vaak je de spullen nodig gaat hebben. Als je bijna nooit klust kan je met goedkoop spul prima af. Kijk wel uit met goedkope steeksleutels ed. Als je te veel kracht zet op die dingen willen ze nog wel eens breken.

Als je echter net een huis hebt gekocht en er moet het nodige aan gebeuren neem dan vooral het wat duurdere materiaal. Werkt sneller en gaat langer mee.
Om je PC open te schroeven heb je ook een heel wat minder stevige schroevendraaier nodig dan om je boekenkast aan je muur te verankeren.

maw: doorgaans is het geen slecht spul maar het is zelden geschikt voor intensief gebruik en zware klussen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Helemaal mee eens. Zo had ik eens een waterpomptang nodig voor het incidenteel aandraaien van een paar slangen. De bedoeling was dat dit slechts 1 of 2 keer ging gebeuren. Ik had de keuze tussen een waterpomptang van 5 euro uit Taiwan die ze uit een soort schaamte niet eens in de winkel zelf hadden liggen, of ik kon kiezen voor een waterpomptang van rond de 50 euro die dan wel veel beter was. Resultaat, de door mij gekochte goedkope tang is inderdaad kapot, maar nog wel bruikbaar, mocht ik het willen dan kan ik nog wel eens zo'n goedkoop ding kopen en als ik er echt meer gebruik van wil maken koop ik wel een goede.
De voornaamste reden van het kapotgaan van gereedschap is verkeerd gebruik. Neem een schroevendraaier. Deze gaat (bijna) niet kapot door puur het draaien aan schroeven. Maar wanneer men met een hamer op de achterkant van de draaier gaat tikken dat deze dan kapot gaat. Idem met een steeksleutel. De arm verlengen door er een pijp op te zetten en er dan kracht op te zetten. Mijn voorganger heeft het ook al gezegd en daar ben ik het ook mee eens dat wanneer je veel klust je beter het duurdere gereedschap kunt aanschaffen. Wanneer je af en toe een plankje aan de muur maakt kun je het naar mijn mening wel af met de grabbelbak bij de aldi. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordig wordt er gereedschap aangeboden voor prijzen waarvan je denkt(weet) dat kan niets zijn Laatst kocht ik een boormachiene en daar kreeg ik zoveel bij kado aan bites, boortjes,dopsleutels enz. dat ik meteen dacht, weer een berg met rommel er bij. Maar ja het was gratis. 2 dozen vol 200 delig het kon niet op. Ik had het nog maar net in huis, toen ik een speciaal boortje nodig had en ja hoor hij zat er bij. Inmiddels heb ik al div. boortjes gebruikt en ze boren nog steeds! Een andere keer kocht ik een setje goedkopen bitjes, nog niet een schroef kon ik er mee indraaien, dus weg er mee. Een klauwhamer voor5 euro, ik trok een spijker er uit en het metalen deel brak af! De verkoper zei me daar is hij niet voor gemaakt! Wat ik er mee wil zeggen goedkoop hoeft niet altijd rotsooi te zijn en al je het zo af en toe moet gebruiken, kan je het soms ook goed treffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een klauwhamer die breekt (vermoed gietijzer); triest dat dat soort spullen op de markt worden toegelaten. Het is ook nog gevaarlijk klussen ook. Dan toch liever een Stanley waar je je hele leven mee doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal gelijk postpunk, zal me ook niet meer gebeuren, alleen de ergenis al!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb wel eens gereedschap (en gebruiksvoorwerpen) onderzocht, schade analyse zeg maar. Schroevendraaier, steeksleutel, motor ketting, lm auto velg et cetera, verbazingwekkend hoeveel kracht er nog op een gereedschap (of onderdeel) terecht moet komen om het kapot te maken. Ook leuk om te zien hoe fabrikanten soms gewoon verkeerde materialen gebruiken of een verkeerd proces toepassen. Zal met de hamer vast ook zoiets zijn, vervuild gietijzer, verkeerde legering of je bent gewoon oersterk ed ;)
Het gereedschap uit die bakken met alles voor € 5,00 zijn (bijna) allemaal van slechte kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook een kwestie van geluk denk ik. Een tijd geleden een pneumatische boorhamer gekocht, voor een habbekrats. Een perfect apparaat, boort overal met het grootste gemak doorheen.

En peperdure bitset daarentegen, van een gerenommeerd merk: pure armoede. Alles is binnen no time kapot.

Dus mijn feitelijke antwoord luidt: nee, goedkoop gereedschap hoeft niet per definitie waardeloos te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een vriend van mij koopt bitjes met levenslange garantie, hij raakt deze regelmatig kwijt (zit niet in de garantie weet je) Ik heb hetzelfde maar koop die meukbitjes uit de 5 eurobak, als er weer een kwijt of stuk is koop ik toch gewoon nieuwe. Een haakse slijper voor 2 tientjes werkt net zo goed als de duurdere (3 jaar garantie) maar een hamerboormachine of accuschroefboormachine koop ik duurder ivm kracht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
duurkoop is goedkoop, maar voor éénmalig gebruik hartstikke goed! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik veel gereedschap en heb relatief duur gereedschap voor precisie klussen en van dat goedkope spul voor minder nauwkeurig werk en minder voorkomende werkzaamheden.
Ik weet dat veel klusbedrijven voor het Aldispul gaan omdat het binnen de garantie termijn kapot is zodat ze steeds weer een nieuw apparaat op kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt eraan waar je het voor gebruikt. Mijn boorhamer was niet goedkoop, die gebruik ik dan ook voor het echte zware werk.

Maar ik heb ook wel eens voor een paar euro zo'n klein gereedschapsetje gekocht met mini-schroevendraaiers en een kleine doppenset. Natuurlijk waardeloos voor het zware werk, maar alleen al het feit dat er een schroevedraaiertje inzit dat precies de goede maat is om losse schroefjes in mijn bril vast te draaien, maakt het setje zijn geld al jaren meer dan waard!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb de ervaring dat het materiaal zachter is, zodat je het al gauw weg kan gooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laatst met onze buurman, die professioneel klusser is, samen geklust. Hij had professioneel spul, dat werkt echt wel een klasse beter. Maar dat kost ook een berg meer.

Met bitjes en boortjes wil je het verschil nog wel merken, maar als je het 1x per jaar gebruikt is dat niet zo erg. Als je regelmatig klust, is het de moeite waard in goed spul te investeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kassa gaf vandaag een mooie vergelijking op tv. Duidelijk werd dat het merk Makita erg sterk uit de bus kwam op het gebied van accuboormachine`s.

Een boorhamer van 39,95 lijkt me niet erg duurzaam, maar in geval van het huis tuin en keuken gebruik voor zachte wanden zijn de aldi en skill producten prima. Ga je verder kijken naar zwaardere toepassingen bijvoorbeeld het boren in beton is het toch verstandig een boormachine met sds kop van het merk Hilti.

48-delige setjes zijn altijd aantrekkelijk, maar vaak niet bijzonder stevig, de ellende die ik altijd ervaar is dat het bitje of onderdeel dat je het meeste gebruikt als eerste kapot gaat of kwijt is. Beter koop je als hobbyklusser een keer wat je denkt dat je het meeste gebruikt. dwz een doosje bitjes pz2 bijvoorbeeld en diamantboortjes 6 mm en 8 mm.

Daarnaast is er de combinatie, in slechte muren adviseer ik de speciale fisher pluggen, de sx lijn. omdat je met goedkope pluggen geen kant opkan en alleen maar je boorgat kapot maakt e.d. In dit geval is duur wel de oplossing.

Je moet wel goed kijken naar de soort klus. bijvoorbeeld hoef je voor het opvullen van gaten in cement en gipswanden niet die dure speciale muurvullers te gebruiken. Een beetje knauf fix en finish werkt ook prima.
In dit geval is specialisatie in productontwikkeling van fabrikanten dus weer niet interessant.

Laat je, als je zelf geen ervaring hebt met apparaten, adviseren door mensen die je kent met kluservaring, dat scheelt je een hoop geld en klusellende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe zijn die goedkope dingen inderdaad niet echt goed.zeg maar rustig echt slecht.
Maar zo heb je bij bv. de kijkshop ook merk gereedschap waar je echt niet zoveel voor betaald en die zijn wel goed.
Dus je moet je gewoon even goed orienteren als je zoiets
wilt kopen.