Wat is het verschil tussen lijnolie en gekookte lijnolie?

Beste mensen voor het behandelen van natuursteen heb ik lijnolie nodig nu zag ik online dat er lijnolie maar ook gekookte lijnolie is. welke moet ik nu hebben en wat is het verschil (behalve het gekookt zijn)?

2 weken geleden

Antwoorden (1)

Er zijn twee soorten lijnolie: rauw en gekookt. Rauwe lijnolie hardt minder snel uit dan de gekookte variant. "Gekookte" lijnolie is meestal niet in temperatuur verhoogd maar heeft metaalzouten (met name kobalt) die het polymeriseren katalyseren.
Rauwe lijnolie is olie die direct uit de persing van lijnzaad komt, waardoor deze het meest onzuiver is. Deze olie heeft een zeer lange droogtijd en zal op den duur vergelen. Gekookte lijnolie is verhit tot 270 graden en kan door de oxidatie die er dan plaatsvindt veel sneller drogen.
Toegevoegd op 10 april 2024 06:23: tekst
2 weken geleden