Kan ik mijn zolderkamer isoleren tegen burengeluid?

Ik hoor regelmatig stamp en bonkgeluiden van mijn buren. Dit jaar wil ik een dakraam laten plaatsen waarna ik een kamer wil realiseren op zolder door een scheidingswand te plaatsen. De buren die overlast veroorzaken zitten aan de trapgat kant, dus niet waar de kamer komt. Kan ik effectief de zolderkamer isoleren tegen dit contactgeluid. (het bonken en stampen)

een maand geleden
TurfGraver
een maand geleden
Kan (redelijk) maar niet makkelijk.
Je moet dan denken aan een kamer in een kamer.
Om dit goed te doen is een heel uitdaging.
Inekez1
een maand geleden
Contactgeluid moet eigenlijk geïsoleerd worden bij de bron. De trillingen die jij bij het trappenhuis hoort dreunen gewoon door tot de rest van de zolder. Het zou kunnen dat het geluid wordt versterkt doordat er ergens een soort klankkast ontstaat. Dat kan bijvoorbeeld een oude schoorsteen zijn, een inbouwkast, loze afgesloten ruimte onder het dakbeschot... Je kunt dan het geluid dempen door die holle ruimte vol te stoppen met materiaal. Extra wand of vloerisolatie IN je nieuwe zolderkamer heeft weinig effect voor contactgeluiden. Je moet dan al een zwevende vloer en zwevende wanden en plafonds maken. Dat is constructief wel een uitdaging omdat je de bestaande wanden en vloeren van je woning dus niet kunt gebruiken om de constructie aan vast te maken. En als je het net niet goed doet, onstaat er juist een extra klankkast tussen beide wanden waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Geef als eerste antwoord