Hoe kan het dat een regennatte stekker geen aarde maakt?

Hoe kan het dat een regennatte stekker geen aarde maakt.
Zorgen de druppels voor onderbreking?
Of is dat al lang getest? Nu heb ik het over een geaarde stekker. geen CEE

3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Je vraag is vreemd. Waarom heb je het over een stekker? En niet over een (buiten)stopcontact? Een stekker doet niks omdat er geen stroom/spanning opstaat. Zo durf ik (waaghals dat ik ben) zo een stekker op mijn tong te plaatsen. "CEE"
Bedoel je CE?
tinus1969
3 maanden geleden
Dan heb je geluk gehad; deze keer is er geen water in de stekker of stopcontact terechtgekomen.
tinus1969
3 maanden geleden
@LeonardN https://www.elektramat.nl/schakelmateriaal/cee-form/cee-stekker/ CEE stekker is een soort buitenstekker
TurfGraver
3 maanden geleden
@Oswald, wat bedoel je met "geen aarde maakt"?
Oswald
3 maanden geleden
lekstroom via regendruppels
Oswald
3 maanden geleden
Het stopcontact zit binnen, maar de stekker buiten
ja ik weet dat het zo niet hoort .
Geen aarde bedoel, ik dan de stroom niet via het vocht wegloopt als waren. CE nee een normale
geaarde stekker.

Antwoorden (1)

Wat bedoel je met stekker? Op een stekker (het ding met de 2 uitstekende pinnetjes) staat geen spanning.

Bedoel je een contrastekker? Dat is het uiteinde van een verlengsnoer waar je de stekker in kunt steken. Daarbij staat wel spanning op de binnenkant van zo'n insteekgat, maar niet op de zichtbare randaarde klemmen.

Er ontstaat alleen een spanningslek als er water helemaal in zo'n gat komt en dan wel zoveel dat dat water ook de aardeklem (of iets dat stroom geleidt buiten de stekker) raakt.

Door de oppervlaktespanning van waterdruppels (en omdat er vaak een beschermklepje in zo'n stekkergat zit) zal het niet snel gebeuren dat er water zo ver in een stekkergat komt.

Ook als een stekker en contrastekker in elkaar zitten, zal het kunststof of rubber van de stekker de meeste waterdruppels gewoon buiten houden. Bij verlengsnoeren die gemaakt zijn voor buitengebruik met bijvoorbeeld hogedrukreinigers is de afdichting nog beter dan bij standaard verlengsnoeren.

En ook als de stekkers in elkaar zitten en er spanning op staat, dan staat er geen spanning op de aardeklemmen. Als die nat worden, gebeurt er dus niets.
Inekez1
3 maanden geleden