Zit er asbest in mijn pleisterwerk?

Beste

Wij hebben een huis gekocht van 1977. Volgens het asbestattest (bijlage) zit er asbest in het dak en de isolatie van de ramen. In het pleisterwerk zou geen asbest zitten.

Gisteren zijn wij daarom begonnen met het verwijderen van het pleisterwerk. Ik zag in het pleister stro zitten. Even later zag ik ook zeer kleine dunnen draadjes die op asbest lijken. Hierdoor pen ik in een paniekaanval geraakt en heb ik ontzettend veel schrik dat ik in aanmerking ben gekomen met asbest.

Over heel het huis werd dezelfde bepleistering gebruikt. Volgens het asbestattest werden er op 4 plaatsen monsters genomen en werd er een mengmonster opgestuurd naar het lab. Uit de resultaten van het lab blijkt dat er geen asbest aanwezig is. Echter ben ik helemaal niet gerust na het zien van deze vezels.

Kan het zijn dat het asbest niet aanwezig was in de monsters, maar toch aanwezig is in het pleisterwerk?
Is het zo dat, wanneer je een monster neemt, het geen asbest kan hebben, maar als je het monster 2cm meer naar links had genomen er wel asbest aanwezig zou kunnen zijn?
Wanneer er asbest gebruikt zou zijn, zou dit dan in heel de bepleistering zitten en altijd gedetecteerd worden in het onderzoek?

Ik maak mij ontzettend veel zorgen en vraag mij af wat de risico's nu zijn. Wij hebben een volledige badkamer gestript.

Picture for question
3 maanden geleden
2.6K
ronron1212
3 maanden geleden
In pleister werk is geen asbest de onderlag is va stro zeg je ook daar zit geen asbest in.
cgratessolle
3 maanden geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb het proberen in brand te steken. Sommige stukken verbranden meteen, maar andere gloeien en gaan dan weer uit. Zou dit toch asbest kunnen zijn? Kan het zijn dat de monsters een foutief resultaat hebben gegeven (monster is niet genomen in de badkamer, maar wel in de woonkamer en slaapkamer).
ronron1212
3 maanden geleden
Het is geen asbest asbest zijn platten en geen strootje die werden nooit gebruikt.
tinus1969
3 maanden geleden
Ik vind het er ook uitzoen als syro, maar ik ben wel wat voorzichtiger dan ronron1212. Asbest bestaat ook uit vezeltjes. Mbt risico; verstandig is het niet, maar het risico minder dan mensen die elke dag in een asbest fabriek werkten.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Probeer nu je verstand te laten werken!
Gevoel (angst) is een slechte raadgever.
Indien je door een gerenommeerd bedrijf geholpen bent, is er geen asbest!
Jouw stukje laat idd oud stucwerk zien. Je ziet stro. Asbestvezels kun je niet zo zien. En, de testen zeiden dat er geen asbest aanwezig was.
https://www.bouwinfo.be/news/bouwen-en-verbouwen/probleembehandeling/asbest/partner/asbest-je-oud-pleisterwerk-zo-ben-je-zeker
cgratessolle
3 maanden geleden
Ik heb het in brand gestoken. Het meeste verbrand meten, maar enkele gloeien en nadien niks meer. De percentage van vezels is precies wel klein. We hebben monsters laten nemen in woonkamer, slaapkamers, daar zit geen asbest in volgens het onderzoek, maar in de badkamer heb in toch schrik. Wij hebben ongeveer 10m2 gesloopt. Indien het om asbest zou gaan. Hebben wij dan een groot risico op onze gezondheid?
ronron1212
3 maanden geleden
Nee maar in stuc werk is nog nooit asbest gedaan wat zou de reden zijn om het er in te hebben het voegt niets aan de stuc toe.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
https://www.rivm.nl/asbest Lees dit even, stelt gerust.
Heb je de vezels opgezogen, stofzuiger goed reinigen, zak verwijderen. En, nat afnemen ruimte.

Antwoorden (1)

Dat er asbest in het pleisterwerk zit lijkt me onwaarschijnlijk, maar ook dan: geen reden om je zorgen over te maken. De mensen die longkanker kregen van asbest waren uitsluitend degenen die alle dagen in de fabriek zonder enige bescherming asbeststof stonden te happen.
3 maanden geleden