Moeten wilgentakken eerst drogen voordat je er een krans van kun maken?

Ik vind het niet letterlijk op internet dus vandaar deze vraag. Ik heb een mooie treurwilg en wil van de gesnoeide takken kranzen maken. Kan ik ze gelijk na het snoeien gebruiken zonder dat er schimmel gaat ontstaan als de krans een tijdje ligt? Of moeten ze eerst een tijdje drogen? de takken blijven nog wel redelijk lang soepel weet ik uit ervaring. Hopelijk weet iemand het verlossende antwoord...kan niet wachten om ze te gaan gebruiken, om er kranzen van te maken :-)...

8 maanden geleden
Ritsuka
8 maanden geleden
Na het maken moet je ze goed wegleggen dat ze kunnen drogen
Inekez1
8 maanden geleden
Voor de droging van de takken maakt het niet uit of ze recht of gebogen zijn. Voor het vlechten zijn vers gesnoeide takken echt veel fijner om mee te werken.

Antwoorden (1)

Na het snoeien of het kopen van wilgentakken moet je niet te lang wachten tot je ze gaat gebruiken. De wilgentakken moeten namelijk niet te droog zijn. Als ze te droog zijn, kan je ze niet goed meer buigen.
Als ze toch te droog zijn geworden, kan je ze wel weer soepeler krijgen, door ze een tijdje in ene waterbak te leggen.
8 maanden geleden