Slijtage van het scharnier. Door het bewegen krijg je na verloop van tijd slijtage.
jc54
10 maanden geleden
Rosalinde
10 maanden geleden
Kan dit al na 9 maanden?
Het vet dat ik op de foto zie, is smeervet dat op de scharnierpen is gedaan voor het monteren. Daardoor blijft het scharnier soepel bewegen en is de pin ook na lange tijd weer te verwijderen.

Het scharnier bestaat uit 2 plaatjes, 1 op kozijn en 1 op de deur, die zijn verbonden met een pen. Het is niet perse nodig om smeervet op de pen te doen, maar het maakt monteren en demonteren iets makkelijker.

Dat er nu overtollig vet tussen de delen door naar buiten komt, kan geen kwaad. Mogelijk is het vet door de warmte nu wat vloeibaarder geworden, waardoor het makkelijker tussen de kieren door is gekomen. Je kunt het gewoon met een stukje keukenpapier of wc-papier afvegen.

Als het smeervet niet meer helder is, dan kan het zijn dat er gruis in zit van het metaal. Een scharnier beweegt, metaal op metaal slijt, ook al is dat maar heel minimaal. Daardoor ontstaat bij elke keer dat de deur open of dicht gaat een klein beetje metaalpoeder. Bij niet-gevette scharnieren valt dat er gewoon uit en zuig je het weg met ander stof in je huis zonder het te merken, maar door het smeervet blijft het metaalstof plakken. Het hoopt zich op in en op het scharnier. Ook dit vet met metaaldeeltjes kun je er gewoon met een papiertje of doekje af vegen.
Inekez1
10 maanden geleden
Rosalinde
10 maanden geleden
Bedankt voor u reactie. Helaas heb ik al meerdere keren de plintjes moeten bij schilderen omdat het in de kittand gaat zitten en niet meer schoon te krijgen is. Kan ik er nog iets aan doen zodat er minder vet en gruis uit komt?
Inekez1
10 maanden geleden
Het lijkt of het scharnier niet goed passend is gemonteerd. De deur sluit onderaan te strak op het kozijn en het hele scharnier steekt te ver uit t.o.v. kozijn en deur. Het draaipunt hoort tegen het kozijn en deur aan te liggen, niet een halve cm er vanaf. Vermoedelijk ontstaat hierdoor elke keer extra frictie op het scharnier, waardoor het extra snel slijt. Als het een huurwoning betreft: neem contact op met de verhuurder en geef aan dat je scharnier(en) niet goed zitten. Heb je de deur / scharnieren zelf gemonteerd, overweeg dan om dat opnieuw te doen. Of laat het doen door een vakman of goede klusser.