Hoe open ik een ventilatierooster als een apparaat aan gaat?

Ik wil een ventilatierooster (of een ventilatieklep) openen zodra de afzuiging in de keuken aan gaat.

Ik kan niet bij de schakelaar of de elektronica van de afzuiging. Wel bij de stekker.

Het idee is daarom dat de ventilatie open gaat zodra er stroom door die stekker loopt. En weer dicht zodra er geen stroom meer loopt.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Cryofiel
een jaar geleden
1.1K
ronron1212
een jaar geleden
stekker er in en eruit of een knipschakelaar er tussen zetten
Cryofiel
een jaar geleden
???

Ik kan bij de stekker door een keukenlade te demonteren. Is dus slechts eenmalig.

Afzuiging wordt bediend via een aanraakveld in de kookplaat. Geen fysieke schakelaar.

Het enige dat ik heb is of er wel of geen stroom wordt gevraagd via de stekker.
Edraket
een jaar geleden
Kun je geen gebruik maken van de onderdruk die ontstaat als de ventilator loopt?
Dus dat de onderdruk een klep opent en lucht kan toestromen. https://www.ventilatieshop.com/terugslagklep-lage-weerstand-kunststof-125mm/
Cryofiel
een jaar geleden
@Edraket heb ik aan gedacht. In principe gewoon een klep met veer, waarbij de (niet te sterke) veer de klep dichtdrukt, en de onderdruk de klep opentrekt.

Ik ben dan (te?) bang voor drie dingen.

Ten eerste het klepperen bij gebruik. Onderdruk ontstaat, dus klep opent, daardoor vereffent luchtdruk, dus klep sluit - en dit herhaalt zicht.

Ten tweede het klepperen bij sterke wind uit een ongunstige richting.

Ten derde zuig-geluiden. Als de klep zich net genoeg opent om een redelijke luchtstroom door te laten, kan dat hoorbaar zijn. Ik heb dan liever een klep die zich geheel opent, waardoor de luchtstroom minder geruis maakt.

Antwoorden (1)

Er zijn van die stekkerblokken met een master-slave contact. Normaal zijn die bedoeld om ook de monitor en andere randapparatuur (in het slave contact) uit te zetten zodra de computer (in het master contact) uit gaat en dus geen stroom meer gebruikt. Zo'n blok is, denk ik ook in te zetten voor jouw toepassing
Cryofiel
een jaar geleden
Goede tip, ga ik zeker naar kijken!