Hoe kan ik dit probleem oplossen met mijn verlichting?

Ik ben al 2 weken bezig met de plafondverlichting in de kamer.

Elke keer doet de lamp boven de eettafel het niet. De andere elke keer wel.
Heb een nieuwe schakelaar gekocht met achter 2 twee zwarte draden en een bruine onder.
Ook dat heb ik om allerlei manieren gedaan (de zwarte in een andere gat en met de bruine), maar het zelfde geval.
Toen gisteren nieuwe lampjes gekocht, maar vanochtend hetzelfde geval.
Geen spanningsmeter.
Wat is de oorzaak dat de ene lamp het niet doet. elke keer weer......

Picture for question
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
2 zwarte draden... de lamp werkt soms wel, soms niet... Het klinkt voor mij alsof er sprake is van een wisselschakeling. Dat is een schakeling waarbij je met 2 schakelaars de lamp aan en uit kunt doen. Kijk hier eens voor meer informatie: https://www.solyd.be/nl/blog/wisselschakelaar-aansluiten

Antwoorden (1)

Heb je 1 schakelaar voor 2 lichtpunten? Dan moeten beide zwarte draden in dezelfde uitgang als je die lampen tegelijk aan wil laten gaan. De extra uitgang van de schakelaar is om een hotelschakeling te kunnen maken (2 schakelaars op 1 lichtpunt).

Als het ene lichtpunt nooit stroom krijgt, zit daar waarschijnlijk een contactje los. Dat kan de zwarte schakeldraad zijn, maar ook de blauwe nuldraad. Controleer die aansluitingen en eventueel ook de lasdoos waar de nuldraad naartoe gaat.
Inekez1
een jaar geleden