Wat is de minimale ruimte boven een elektrische verwarming?

In de handleiding van mijn electrische verwarming staat dat je een ruimte van 1.5 meter vrij moet hebben boven de kachel. Op de plaats in de badkamer waar ik hem wil plaatsen heb ik maar 30-40 cm. Ik heb eenzekfde electrische kachel reeds elders staan in huis. Daar is de warmte op die afstand niet schrikbarend hoog. Ik kan mijn hand er boven houden op ongeveer 10-15 cm zonder gevoel te krijgen dat hij verbrand.

Desondanks zit het mij niet lekker en vroeg ik mij af of de minimale afstand er is vanwege optimale warmte verspreiding of wegens brandgevaar. Ik zie risico op brand als laag. Echter ik ben ook iemand die handleidingen volgt, die zijn er niet voor niks.

een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Die minimale afstand is er wegens het brandgevaar.

De fabrikant weet natuurlijk niet op welke plekken die verwarming zal worden ingebouwd, dus die gaat breed in bed liggen.
Dan schrijft hij in de handleiding een afstand voor van 10x de gevaarlijk hoogte, zodat hij nooit aansprakelijk gesteld kan worden voor een eventuele brand.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. Dat je daar even je hand kunt houden is een andere situatie.