Hoe voorkom ik geluidsoverlast bij mijn PVC laminaatvloer, is een ondervloer voldoende?

Zit ik wettelijk goed?

Wil in een appartement een PVC laminaat vloer leggen op een betonnen vloer, heb buren aan beide zijde, boven en beneden.
Wil geluidsoverlast / contactgeluid voorkomen en zit met regels en wetten.
Ondervloer die ik heb is goed voor 10db en tüv goed gekeurd.
PVC vloer komt vrij van de muur, die ga ik vol kitten, mag dat? Of moet het echt vrij staan en mag ik dit absoluut niet kitten?
Wil brede plinten tegen de muur, mag deze de PVC vloer raken?
Waarom ik dit vraag, is dat dit door de woningbouw erbij gezegd is dat ik een goede vloer moet leggen.

Graag jullie hulp en adviezen, dank alvast.

een jaar geleden
3K
Bordensteker
een jaar geleden
Een niet heel zorgvuldig gemaakte 'zwevende vloer' is inderdaad iets waar jij en je buren spijt van krijgen. Ik denk dat de plinten dan de vloer ook nergens mogen raken, maar heb er bepaald geen up-to-date kennis van. In het gebouw waar ik destijds woonde was er met een papieren feesthoedje naar gegooid (omdat er geen geld was om er met de pet naar te gooien), en niet alleen in dat ene opzicht ...
Theoklooster
een jaar geleden
@Bordensteker bedankt voor uw reactie.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
informeer ook/vooral bij de woningbouw. Je zult niet de eerste zijn, die zo'n vloer wil leggen. Zij zullen ongetwijfeld kunnen vertellen waaraan een goede vloer moet voldoen. En zodra jij in overleg met de woningbouw een vloer kiest/een vloer kiest die voldoet aan de eisen van de woningbouw, zal een eventuele klacht minder kans van slagen hebben. (tenzij die vloer niet goed gelegd is).
TurfGraver
een jaar geleden
Randen niet kitten (ruimte zodat vloer kan werken).
Plinten mogen vloer raken.
Theoklooster
een jaar geleden
@Ikhebgeenidee
Woningbouw zegt alleen 10db isolatie voor geluiddemping.
Maar als het slecht wordt gelegd, wat dan?
Wat als er een vloermeting komt?
Laminaat moet vrij zijn van de muren, maar mag er kit langs de randen? @TurfGraver
U schrijft dat er geen kit mag, als ik dat wel doe, zit ik dan 100% fout bij controle? @Inekez1
Gaat om een oude appartement eind '70.
Dus er mag absoluut geen kit. is dit 100% ook fout als er controle komt dat het verkeerd is gelegd?
TurfGraver
een jaar geleden
@Theo, met kit vul je expansie ruimte op.
Dat is dus juist niet de bedoeling.
Inekez1
een jaar geleden
Inderdaad geen kit rondom! Waarom zou je dat überhaupt willen als je er ook plinten op zet? Als je onderburen gaan klagen en je krijgt controle, dan kun je alle kitranden weer gaan verwijderen. Daarvoor zul je dan eerst alle plinten weer moeten verwijderen. En als je die controleurs eenmaal binnen hebt, zullen ze ook willen zien wat voor ondervloer er ligt en moet je dus ook een stuk vloer verwijderen. Als woningbouw aangeeft dat je ondervloer 10dB moet leggen, dan heb je nu een vaste betonvloer constructie. Stappenplan:
1) vloer zuigen en zorgen dat er geen losse steentjes of dikke verfdruppen ofzo zijn
2) ondervloer leggen, netjes op maat en aansluitend zonder kieren
3) laminaat leggen met rondom voldoende ruimte (zie verpakking of leginstructie van het laminaat dat je hebt voor hoeveel mm minimaal, ook rondom kozijnen, drempels e.d.
4) plinten op de muur zetten en/of plakplinten op de vloer
5) meubels erop en genieten van je nieuwe vloer!

Antwoorden (1)

Is het een vrij nieuw appartement? Vraag dan goed na wat voor betonvloer er nu ligt. Soms wordt er bij de bouw al een zwevende betonvloer toegepast om contactgeluid te verminderen. Daarop moet je juist geen zachte/verende ondervloer gebruiken want dan worden voetstappen als op een trommel versterkt qua geluid. In dat geval mogen de plinten aan de muur ook absoluut geen contact maken met je vloer!

Ook bij een starre vloer (normale betonvloer) gaat het voordeel van de vloerisolatie deels verloren als de dekvloer (je laminaat) via de plinten contact maakt met je muren. Zeker als die muren in direct contact staan met de betonvloer. Geluidstrillingen van je laminaat gaan dan via een omweg alsnog naar de betonvloer eronder.

Er zijn speciale plinten waar je eenvoudig rubberen stripjes onderin klemt. Er blijft qua contactgeluid dan een kier tussen vloer en plint. Maar het rubber zorgt wel dat er geen stof en vuil onder je plinten ophoopt.

Klik-pvc, of pvc-laminaat, of een laminaat-pvc vloer... allemaal hetzelfde maar absoluut anders dan een plak-pvc vloer. Een verlijmde (plak) pvc vloer kun je rondom kitten. Een laminaat-pvc vloer niet!!!

Hoewel pvc-laminaat veel minder uitzet dan gewoon laminaat of hout, moet je wel degelijk rekening houden met rondom enkele millimeters ruimte voor uitzetten van de vloer. Hoeveel je vloer uitzet hangt ook af van de afmetingen per kamer en of er grote temperatuurverschillen kunnen ontstaan (zomer/winter en zonlicht kan zorgen voor tijdelijk uitzetten).

Als je toch een plint wil plaatsen zie ik het voordeel van kitten ook niet. Hooguit in de keuken waar de vloer nat zou kunnen worden. Heb je een kleine keuken (en dus weinig uitzetting van je vloer) dan kun je die eventueel wel kitten.

Als je de hele kamer rondom kit dan kan je vloer niet meer vrij bewegen bij uitzetten. De kracht die nodig is om de elastische kit in te drukken is groter dan de kracht die de vloer nodig heeft om een beetje bol te gaan staan. De vloer zal dat laatste dus doen.

Er ontstaat dan ruimte onder je vloer en dat gaat werken als klankkast, ook als je op een andere plek loopt dan waar de bolling zit. Zelfs als die bolling maar 1 of 2 mm is en je die helemaal niet kunt zien, geeft dat extra geluidsoverlast bij je onderburen. Je ondervloer functioneert alleen bij direct contact tussen betonvloer-ondervloer-dekvloer. Holle ruimtes moet je vermijden.
Inekez1
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Vanzelfsprekend een plus.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 een zwevende betonvloer? je bedoeld een zwevende dekvloer. Dat is de vloer die op de beton wordt gelegd om die vlak te maken.
Inekez1
een jaar geleden
@ronron, een zwevende dekvloer kan ook van beton zijn, of van zandcement, vaak op een ondergrond van zwaluwstaartplaten. De gemiddelde leek ziet het verschil niet tussen een constructieve betonvloer en een zwevende betonvloer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwevende_vloer Voor een zwevende vloer van ander materiaal dan beton geldt ongeveer hetzelfde qua geluidsisolatie, maar vraagsteller geeft aan een appartement te hebben met betonnen vloer. Uit de vraag valt niet op te maken of dat een betonnen constructievloer is (met vaste dekvloer van cement) of dat het gaat om een zwevende vloer van beton en/of cementgebonden. Een dekvloer heeft als doel het ruwe beton vlak te maken, ook als dat niet zwevend is gelegd. Wel of niet zwevend staat volledig los van wel of niet vlak. Een vloer kan vast en ruw zijn, of vast en vlak, of zwevend en ruw, of zwevend en vlak.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 een dekvloer is altijd glad. een beton vloer is dat nooit. Zwevende vloer in een gebouw is nooit van beton.
Inekez1
een jaar geleden
@ronron, zwevende vloer kan ook van beton zijn. Anders google je even op zwevende betonvloer voordat je van alles beweert. Dat jij het niet kent wil niet zeggen dat het niet bestaat.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 niet in flat gebouwen google daar maar op ik heb hier gelukkig kennis van
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 daarnaast beweer ik niet dat zwevende betonvloeren niet bestaan. Maar dan moet je wel lezen wat ik schrijf. Maar omdat je het kan vinden met google dus zonder enige bouw kennis wil nog niet zeggen dat het in woningen of flats wordt toegepast.