Als ik een bakstenen binnenmuur wil stuccen, moet ik dan eerst een laag cement aanbrengen?

Ik heb een binnenmuur in mijn woonkamer die best wel groot is maar ook niet te groot is, het is van bakstenen en de bakstenen zijn vrij zichtbaar. Er zit ook geen verf op dus je ziet ook alles net zoals een buitenmuur van een woning. Mijn vraag is hoe kan ik het beste(goedkoopste) deze muur van de woonkamer klaar krijgen voor om te verfen? Kan ik meteen op het muur na het schoonmaken stucen of moet er een laagje van cement aangebracht worden

een jaar geleden
3.3K
Inekez1
een jaar geleden
Of het voldoende is om alleen voor te strijken en dan direct te stucen, hangt af van de muur. Hoe diep liggen de voegen? Zijn het stenen met veel luchtgaten (sierbaksteen) of mooi egaal gesloten stenen? Als je nog nooit hebt gestuct, reken er dan niet op dat je muur na 1 laag stucen egaal glad is. Zit er veel diepte in de voegen en/of de stenen, dan is het sowieso niet in 1 keer goed te krijgen zonder ervaring. Dan heb je een flink dikke stuclaag nodig en om die op te zetten moet je snel en direct kunnen werken, zonder twijfel in 1 keer de goede slag pakken. Is de stuc eenmaal iets te veel ingedroogd en wil je het nog een keer gladder strijken, dan trek je er alleen maar weer onregelmatigheden in.
Nieuwe
een jaar geleden
https://youtu.be/_yATlGBX23k

Antwoorden (1)

Je kan niet direct stuccen oo de muur deze moet eerst voorgestreken / voorgelijmd worden. Dit kan bijv met Knauf stuc primer voor zuigende ondergronden.
https://www.bouwmaat.nl/knauf-stuc-primer-geel-5-kg/product/0000384219?channable=0128be69640030303030333834323139d1&utm_campaign=shopping_bouwmaterialen_stucen_stucprimers&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&vat=in&gclid=CjwKCAjwsMGYBhAEEiwAGUXJaQjPPWKJs6kFcsgzP_H2tovRpaN_m-JCxWfM1nyRndvFFOgzJfZixBoCfnwQAvD_BwE
Dit is een 5 kg pot. De meeste bouwmarkten hebben ook een 1 kg variant. Insmeren met een blokkwast of roller, laten drogen en het kan gestuct worden.
een jaar geleden
Nieuwe
een jaar geleden
Hoeveel m2 kan je lijmen met deze Knauf stuc primer?
https://youtu.be/_yATlGBX23k
Thecis
een jaar geleden
Vanuit de link die ik gaf:
Omschrijving
Knauf Stuc-primer geel 5 kg Stuc-Primer is een zuigkrachtregulerende voorstrijk voor gipspleisters op sterk of onregelmatig zuigende ondergronden, zoals bijvoorbeeld metselwerk. Zo voorkom je dat de gipspleister verbrandt (verpoedert). Knauf Stuc-Primer kan zowel verdund als onverdund aangebracht worden.
- Voor het voorbereiden van de ondergrond van metselwerk & zuigende ondergrond
- Verwerking met kwast of roller
- Verdunning 1:1 tot max 1:3
- Droogtijd/ bepleisterbaar na ca. 6 uur
- Opbrengst per verpakking 16-50 m2 Voor de muur vanuit het filmpje zou ik 1 op 1 verdunnen. Bakstenen hebben een behoorlijk zuigende werking. Daarna direct stuccen.
Onlangs heb ik voorgelijmd onverdund. Dit waren oude poreuze stenen die zogen water op als een malle. Maar de muur van het filmpje kan je best 1 op 1 verdunnen. In dit geval zou ik het met een roller doen. Gaat makkelijk. Zal wel spatter. En dat vlekt. Makkelijk te verwijderen als het nog niet droog is.