Waar hang ik mijn rookmelder het beste op zolder?

Aan de ene kant het trapgat (waar rook van beneden naar boven kan komen) en aan de andere kant de CV-ketel.
Voor de volledigheid: de 'rook van beneden' betreft rook a.g.v. brand. Ik bedoen geen sigarettenrook o.i.d.

ronron1212
een jaar geleden
Rook van beneden wordt dat dan iets anders dan waar de rookmelder voor is?
Je cv mag ook niet roken. Je moet op de andere verdiepingen ook rookmelders hangen. Dus wat is n het probleem?
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Nou, het probleem lijkt me simpel, waar hang je het op zolder?
ronron1212
een jaar geleden
@Thecis niet voor de rook van beneden of de cv ketel.
Cryofiel
een jaar geleden
Rookmelders zijn niet zo gek duur, zeker niet als je kijkt naar de kosten per jaar, en naar het enorme mogelijke nut. Daarom heb ik een vergelijkbaar probleem opgelost door twee rookmelders op te hangen.
Inekez1
een jaar geleden
Ik weet niet hoe groot je zolder is. Wat is de afstand tussen cv-ketel en trapgat? Is het niet een idee om de rookmelder gewoon ergens in het midden te plaatsen? Tegen de tijd dat rook van beneden via je trapgat omhoog is, duurt het nooit lang meer voordat die rook zich door je zolder verspreidt.

Het beste antwoord

Hang een rookmelder op zolder 90 centimeter onder het hoogste punt, en op minimaal 1,5 meter afstand van verlichting of andere elektrische apparaten. Door luchtstroming komt de rook niet in de nok van het dak, hang de rookmelder dus nooit in de nok van je woning.

Wanneer de zolder van jouw woning een bepaalde functie heeft, ben je vanaf juli 2022 verplicht om in de vluchtweg van deze zolder een rookmelder te plaatsen. Meestal is de vluchtweg de gang naar de trap. Daarnaast is het nooit verkeerd om ook een rookmelder in de zolderkamer zelf te plaatsen.

Veel zolders van woningen beschikken over schuine daken. Wanneer dit ook bij jou het geval is, is het belangrijk dat je weet hoe je de rookmelder het beste op je zolder kunt hangen. Het is namelijk belangrijk dat je de rookmelder op een afstand van 90 cm vanaf het hoogst gemeten punt vanaf het plafond ophangt.

Highlights vanuit:
https://benveiliger.nl/een-rookmelder-op-zolder-ophangen/

Zelf heb ik voor de CV ketel nog een aparte CO melder in de buurt van de CV hangen. Ondanks goede professionele aansluitingen, wil ik daar geen risico lopen.
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Die 90cm is een goeie !
Ik had 'm anders zeker in de nok bedacht.