Waardoor zitten er ineens lelijke zwartbruine strepen in onze nieuwe houten schuur?

Picture for question
een jaar geleden
1.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Vocht .
CleMii
een jaar geleden
Hoi TurfGraver, bedankt voor je reactie. Het voelt kurkdroog maar waarschijnlijk is het dan in een natte periode ontstaan. Van alle nieuwbouw woningen zijn wij overigens de enigen die hier last van hebben. Weet je misschien of er iets aan te doen is?
TurfGraver
een jaar geleden
Het is vocht wat in het hout zit (niet nat aanvoelt).
Mogelijk veel vocht op bepaalde momenten bij regenpijp of van dak?
Als droog blijft trekt het wel weg (anders schuren).
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Schuren vervolgens verven of beitsen met een waterafstotende impregneermiddel erin. https://www.123vochtbestrijding.nl/webwinkel/vochtbestrijdingsmiddelen/paintseal/
CleMii
een jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie. We kijken het nog even aan om te zien of de strepen uiteindelijk wegtrekken. Mocht dat niet zo zijn dan gaan we volgend jaar maar schuren en beitsen.
TurfGraver
een jaar geleden
Wel eerst zorgen dat vocht oorzaak opgelost wordt. ;)
CleMii
een jaar geleden
o ja, dat is wel handig natuurlijk ;-)

Antwoorden (1)

Dat is vocht! Tijdens het bouwen of lakken/beitsen is het hout nat geworden en kon niet goed weg. Door de zon zienje het nu omdat het anders verkleurt dan de rest.
Je kan het meten met een vocht meter. Als het droog is nu kun je het beitsen. De verkleuring gaat er niet meer uit. Kan wel lichter worden met de jaren
een jaar geleden