Hoe kun je het gekraak van een houten vloer, tegen gaan?

Onze woonkamer dit onder twee slaapkamers van onze dochters. Dit zijn eiken houten balken (liggers), met daarop een houten vloer. Hierop hebben we al fermacell platen gelegd, dit zou geluid goed dempen.

Helaas als je in de woonkamer zit en je loopt over de kamers, hoor je de balken kraken, en voetstappen bonken op de vloer.

Zie bijlagen voor de fermacell platen.

Er komt nog een tapijt op maar vrees dat de kraak en de bonken er niet mee gedoofd zullen worden.

Er moet nog gestucadoord worden boven en beneden, wat zijn de mogelijkheden?

Picture for question
een jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Kraken van een houten vloer krijg je als de planken niet goed vast op de balken liggen. Door veroudering en uitdrogen ontstaat er een beetje ruimte op de spijkers. Oplossing is in elk plank-balk contact 2 schroeven er bij te draaien. Ook kun je elke spijker in de vloer een extra klap geven met een hamer en drevel. Al leg je een meter isolatiemateriaal op de vloer, dat lost het kraken niet op.
En hoe goed de isolatie ook is, op een harde vloer zal je altijd geluid blijven horen als je er met iets hards op komt. Begin eens met je dochters te verbieden, stel ik voor, om met schoenen aan op hun kamer te komen. En/of leg een dikke, zachte vloerbedekking neer.
een jaar geleden