Hoe oud is mijn werkbank?

ik heb een werkbank van Ulmia gekocht.
Op het merkteken is de volgende tekst aanwezig: schutz ott marke
Ik heb een pagina gevonden maar nergens zie ik mijn merkteken terugkomen, kan iemand zeggen in welke periode mijn werkbank gemaakt is?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

De bank zal minstens zo’n 100 jaar oud zijn.
In 1877 werd het bedrijf opgericht, pas in 1927 verscheen het "Ulmia” in het merkteken.
Met dank aan Computoon: pas in 1927 verscheen Ulmia ook bij de werkbank in het merkteken.
Toegevoegd op 18 december 2021 11:04: tekst
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hoi SimonV, bedankt voor je antwoord.
Waar op de pagina staat dat het woord "Ulmia" pas in 1927 in de tekst kwam? Mijn Duits is niet zo goed helaas :) Bedankt
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ook zie ik op de pagina geen logo die exact overeen komt met de mijne, bij mij staat OTT bovenaan.
SimonV
2 jaar geleden
Onderaan de tekst in de link staan merktekens.
In 1925 stond er alleen nog Schutz Marke.
In 1927 werden Ott en Ulmia toegevoegd.
Dus theoretisch zou Schutz Ott Marke 1926 kunnen betekenen.
Computoon
2 jaar geleden
Op de site van de fabrikant zelf, waarnaar het artikel in de bron verwijst, staat onder meer (en dan gaat het over schaven):
In mijn vertaling:
"Zoals onder te zien is, staat bovenaan in het merk het woord 'Ott', aan de linker rand 'Schutz', aan de rechter 'Marke'. De merknaam 'Ulmia' werd in die tijd maar incidenteel gebruikt, bijvoorbeeld voor (...) zagen of de Furnierpresse." (Ik ben te lui geweest om op te zoeken wat dat is:-) ) "Vanaf circa 1925 wordt de merknaam Ulmia algemeen gebruikt voor producten van de firma." Je werkbank zal al gauw zo'n 100 jaar oud zijn, namelijk uit de tijd dat Ulmia nog niet algemeen werd gebruikt. Wie unten zu sehen ist, steht oben auf der Marke der Name "Ott", am linken Rand "SCHUTZ" und am rechten "MARKE". Der Markenname "ULMIA" wurde zu dieser Zeit nur vereinzelt verwendet, z. B. für die Gehrungssäge oder die Furnierpresse. Ab ca. 1925 setzt sich der Markenname "ULMIA" allgemein für Produkte der Firma durch. (...)