Ik wil graag mijn (zeer) donkerblauwe muur wit verven. Wat heb ik hiervoor allemaal nodig?

Het gaat om een tint vergelijkbaar met Marineblauw. Ik wil deze graag weer witten, maar kan online niet goed vinden wat ik hiervoor nodig heb. Kan ik beter latex gebruiken of muurverf? Moet ik eerst een primer aanbrengen of is dat niet nodig? Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (2)

Muurverf is op basis van latex. Je kan er dus gewoon met latex muurverf overheen gaan. Neem een goed dekkende muurverf (RAL 9001 is wit, RAL 9010 is warm wit). Een goed merk (geen huismerk) geeft aan, dat een keer dekking voldoende is (monodek). Dat geldt echter niet voor een heel donkere muur. Een maal royaal schilderen met een roller en na een dag weer een maal royal schilderen met een roller. Dat zou genoeg moeten zijn voor een egaal mooi witte muur.
Voor de verf-roller gebruik je het beste een vachtroller.
Toegevoegd op 11 september 2020 13:57: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het ligt eraan wat de blauwe ondergrond is, welke soort verf je nodig hebt. Over muurverf kan muurverf heen, dat kun je zien als je een nat doekje over de muur haalt. Geeft de verf (een beetje) af, dan kan / moet er latex overheen. Maar er bestaat bijv. ook betonverf. En omdat de ondergrond zo donker is, zou je meer lagen nodig kunnen hebben om hem te witten.