Kan ik een geïmpregneerd tuinhek wit lakken is voor binnenshuis en nieuw?

Ik zou graag van een tuinhek een trap balustrade maken maar dat moet ik dan wel wit lakken het is voor de boven verdieping ter afsluiting van het trapgat

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wel beitsen.

Antwoorden (1)

Geïmpregneerd hout is behandeld met allerlei chemicaliën en koper om het duurzaam te maken voor buitengebruik. Hoewel de mix van chemicaliën tegenwoordig milieuvriendelijker en onschadelijker zou zijn tegenover vroeger, is het hout toch niet aan te raden voor binnengebruik. Overschilderen in de gewenste kleur kan wel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
MIN
Vroeger werd tuinhout geïmpregneerd met koperzouten, wolframaten en molybdaten. Vanwege de zware milieubelasting is dat tegenwoordig verboden. Je spreekt jezelf dus erg tegen. Tegenwoordig wordt vooral gewaxt hetgeen het hout erg vet maakt en moeilijk te schilderen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.
Gewaxt hout is inderdaad moeilijk te schilderen.
Als het enkel geïmpregneerd is, is dit geen probleem. Het impregneren van hout gebeurt nog steeds en er worden nog steeds schadelijke stoffen voor gebruikt. De kern van de vraag was of dit hout binnen gebruikt kan worden. Dit is niet aan te raden.