Wat is de beste aanpak voor een nette afwerklijst rondom het plafond?

Het plafond van de douche kent vele schuine hoeken (zie foto)
Ik wil de scheidslijn tussen het geschilderde plafond en de betegelde muur afwerken met een dun lijstje.
Ik heb echter geen idee hoe ik dat aan moet pakken op een zodanige manier dat de hoeken en lengtes van de lijstjes netjes op elkaar aansluiten.

Welke gereedschap heb ik daarvoor (naast de vanzelfsprekende zaag) absoluut nodig ?

Picture for question
paulus811
4 jaar geleden
Op basis van de foto zou ook mijn advies 'kitten' zijn. Elke andere oplossing voegt alleen maar drukte toe aan het verder strakke tegelwerk.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou het ook kitten.
jc54
4 jaar geleden
Met zoveel verschillend hoeken is die scheidslijn het gemakkelijkst af te werken met een mooie kit-lijn. Kit heb je in verschillende kleuren, en het maat gelijk waterdicht.

Antwoorden (2)

Met een zwaaihaak kun je de hoeken opnemen te koop bij elke kluswinkel zoals praxis, gamma enz.
Toegevoegd op 14 september 2019 08:49: bron
4 jaar geleden
Wat je nodig hebt ligt aan de dikte en breedte van de plint die je gaat gebruiken. Als je een traplatje neemt kan je met een verstekschaar en een meettlint nemen. Anders zou ik een verstekzaag nemen. Bevestigen tegen het plafond zou ik met lijmkit doen. Ook heb je een potlood nodig. Ik zou het doen zonder zwaaihaak.

Begin met de bovenste lat. Die meet je op en zaag je op maat (gewoon 90graden). Plakken en klaar.

Het verstek bij de volgende lat wordt 22,5 graden op de zaag/schaar.
Hou een stuk lat erbij, duw deze tegen lat 1 aan, schrijf hem af met potlood en knippen/zagen op 22,5 graden.
(nog niet bevestigen)

Dan een stukje van ~2cm met twee schuine zijdes van 22,5 graden op de zaag.
Zorg eerst dat aan een langer stuk lat al een schuine kant zit van 22,5 graden.
Schrijf de lengte af en zaag/knip dat.
(nog niet bevestigen)

Dan kom je bij een keuze. Ik zou geen verstek zagen, in de volgende hoek.
Zaag eerst de hoek van ongeveer 45 graden en pas hem (hou de lat een stuk te lang)
Schrijf hem af en zaag de 22,5 graden kant eraan.

Nu kan je 2,3 en 4 passen en kijken of het uitkomt.
Als het past kan je het lijmen. Anders kan je nog wat inkorten.
===
Koop vooral een stuk meer plint dan je nodig hebt;. Voor je het weet heb je een stuk te kort afgezaagd,

Tekening niet op schaal. De dikte van de plint is uitvergroot omdat je het anders niet goed ziet. Je kijkt dus tegen de dikte van de plint aan (niet de breedte).
Plaatje bij antwoord