Wat gebeurt er als ik een afzuigkap met een motor aansluit op een centrale afzuigsysteem?

Ik wil dit misschien doen, omdat ik twijfel over de zuigkracht van de centrale afzuigsysteem. En dus niks zal hebben aan een afzuigkap zonder motor. Afzuigkappen met motor klinkt sterker.

4 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Indien dit in een complex is, mag dit waarschijnlijk geeneens.
Natuurlijk is het een ander verhaal als het de afzuiging betreft van een woning.
Utrecht
4 jaar geleden
In je het centrale systeem deelt met anderen, zoals in een appartementengebouw, kan en mag het niet. Als jouw afzuigkap aanstaat heb je kans dat je jouw kookluchten bij een van je buren naar binnen drukt.
Is het in je eigen woning (dus een eengezinswoning met een afzuigsysteem op zolder), heb je ook kans dat je kookluchten bij een van de andere punten (bdkamer/wc) er weer uit komt. Je afzuigkap drukt namelijk meer lucht in het systeem dat de centrale motor naar buiten werkt.
naamlooss
4 jaar geleden
En wat gebeurt er als ik een recirculatiesfzuigkap erop aansluit?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In het complex waar mijn moeder woont, mag dit wel. Zij heeft dit ook gedaan. Ik vind het niet zo goed werken al een afzuigkap met motor, maar het werkt wel. Alleen moet je de koolstoffilters regelmatig vernieuwen. Hieraan zie en ruik je ook dat het wel werk doet.
TurfGraver
4 jaar geleden
@naamlooss, een recirculatie afzuigkap sluit je nergens op aan (behalve op spanning).

Het beste antwoord

Daarmee ontregel je het systeem !

Stel het centrale systeem kan een x hoeveelheid lucht verwerken.

Die x is berekent op het totaal van alle afzuigpunten. Laten we zeggen dat x bestaat uit a+b+c (3 afzuigpunten in dit voorbeeld dus)
a is het afzuigpunt met jouw afzuigkap

Jouw gemotoriseerde afzuigkap drukt extra lucht in het systeem. Dat is dus (veel !) meer dan de ooit eens berekende a.
Omdat de waarde van x niet groter is geworden zal er dus minder capaciteit over zijn voor de punten b en c. Je benadeeld dus de andere afzuigpunten.

Sterker nog, jouw kookluchtjes komen mogelijk uit (!) de andere afzuigpunten (die gaan blazen i.p.v. zuigen)

Niet doen dus !