Kun je de waterdruk vanaf waterpomp naar tuinsproeier verhogen door grotere koppelingen en/of grotere slangen?

Onze situatie is nu als volgt:
Waterpomp (grondwater) met uitgang waterkraan 1/2" (half duims)
waterslang (normale afmeting)
2e waterslang (normale afmeting) ivm afstand
tuinsproeier.
(totale afstand waterpomp naar watersproeier ca. 30/35 meter)

De vraag:
Zal de uiteindelijke waterdruk vanaf de watersproeier naar de tuinsproeier hoger zijn als ik niet direct vanaf de waterpomp een waterkraan 1/2" aansluit, maar bijvoorbeeld eerst een koppeling/waterkraan monteer welke 1" (1 duim) is en een bredere tuinslang/tyleenslang gebruik naar de tuinsproeier toe?
Voor mijn gevoel wordt de waterdruk verlaagd doordat ik vanaf de waterpomp een waterkraan heb gemonteerd van (maar) 1/2" en wellicht te kleine, doch normale tuinslangen gebruik.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Poet
5 jaar geleden
Kijk eens hoeveel debiet (liter per seconde) er uit de sproeier komt. Bijvoorbeeld door de tijd te meten die het kost om een emmer van 10 liter te vullen.
Dan hetzelfde maar dan zonder de sproeier. En dan nog eens met alleen de pomp en aansluitende slang/buis. Zo kun je zien welk effect maximaal te bereiken is met de maatregelen die je voorstelt.
Ik vermoed dat je er dan op uitkomt dat een krachtiger pomp nodig is.

Antwoorden (2)

Ja. In een groter slang is de inwendige weerstand lager, wat de uiteindelijke druk bij de sproeier ten goede komt.
jc54
5 jaar geleden
Waarschijnlijk niet, of nauwelijks.
De tuinsproeier levert naar mijn idee verreweg de grootste weerstand, waarbij de weerstand van de aanvoerweg in het niet valt.