Hoe verwijder ik lijm resten van mijn trap?

Zojuist ben ik verhuisd en wil ik de trap gaan schoonmaken en verven. Hoe kan ik het beste te werk gaan ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Niet de eerste klus die ik zou aanpakken als ik net verhuisd was ( en dat ben ik). Dit is een behoorlijke rotklus . Lijmrestverwijderaar van Alabastine. Vergis je niet in de prijs van dit spul. En klein blik kom je niet ver mee, je hebt voor 1 trap een paar blikken nodig en het is niet goedkoop.Gebruik adembescherming als je hiermee aan de gang gaat en zet alles tegen elkaar open om de lucht te laten verwaaien. De andere optie is om het er zoveel mogelijk af te schuren. Hierbij loop je wel het risico dat de treden minder vlak en egaal worden. Daarnaast zal je de hoeken met eerder genoemde ellende moeten behandelen. Als je gaat schuren geldt ook hier: adembescherming.
Hoe dan ook een rot klus.
Suc6
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Grotere stukken kan je wegsteken met een bot plamuurmes bv., de kleinere kan je wegschrapen met een verfstripper. Een schuurmachine kan ook een handig hulpmiddel zijn. Blijven er dan nog soepele lijmresten over, dan kan je eventueel denken aan een product als bijvoorbeeld Gluestrip (www.woodboy.be, klik op producten, dan op strippers). Lees de gebruiksaanwijzing grondig door, zorg voor een goede ventilatie en een goede bescherming van je handen. Zijn de lijmresten uitgehard, dan kan je ze enkel verwijderen met schrapen en schuren.
5 jaar geleden
De lijm die op de foto staat is jammer genoeg niet op waterbasis anders was het een fluitje van een cent. Speciale vloerbedekkingslijmverwijderaar is harstikke duur en daarom heb ik een aantal jaren geleden, toen mijn huidige partner haar huurwoning lijmvrij op moest leveren, het volgende gedaan met een verbluffeld goed resultaat.
**koop een fles "thinner" en een rol aluminiumfolie. Giet wat thinner in een glazen schaaltje en maak met een platte verfkwast een trede nat met thinner en leg er dan onmiddelijk een laagje aluminiumfolie over. Doe daarna bij een volgende trede hetzelfde en bij een derde trede ook.
Neem nu de aluminiumfolie van de eerste trede en steek met een plamuurmes de lijm van de trede. Als het goed is, is de lijm zo zacht als boter en na een paar treden heb je het onder de knie om een hele trede mooi vlak schoon te maken zonder achterblijvende lijmresten..Je kunt nu de twee overgebleven treden zuiver maken en daarna weer drie treden inlaten werken één trede natmaken en bedekken met de folie van trede één en dan weer een schoonmaken enz. Ikzelf raad aan om per 3 treden te werken en dan een pauze te nemen.
Thinner is brandbaar en het inademen er van is ook niet gezond, maar dat is het van het orginele spul ook niet. Ik moest een hele woonkamer en een wenteltrap op deze manier doen en nam de volgende voorzorgsmaatregelen.
**Schakel cv ketel/combiketel en gasgeiser uit en de electra. Zet boven en onder de ramen en deuren open zodat het kan luchten. Werk stuk voor stuk, 3 treden en bedek ze snel met de folie. Ga geen grote ruimtes ineens behandelen maar doe het rustig stuk voor stuk. Smeer de opgestoken lijm van het plamuurmes op een stuk karton en gooi dat bij elke 3 treden buiten. Rook niet binnen maar buiten. Op deze manier heb je vrijwel geen nare lucht die je inademt en is er ook geen kans op brandgevaar.
succes 100 % zeker en 90 % goedkoper dan met de eveneens brandbare en stinkende lijmoplosser.