Temperatuur douche varieert bij combiketel.

Ik heb een combiketel die ook warm water voor de douche en wastafel levert. De laatste tijd wordt de douche na een tijdje koud. Water uit de wastafelkraan blijft op een constante temperatuur. Wanneer ik de douche laat lopen en tegelijkertijd de warme kraan op de wastafel een klein beetje laat lopen, dan blijft de temperatuur van de douche constant. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een combiketel slaat af wanneer de warmwaterkraan te weinig open staat. Je kunt dat zelf proberen met de kraan van de wastafel: zet je die maar een klein beetje open, dan zal de combiketel niet aanslaan, of wel aanslaan maar na een tijdje afslaan.

Op de korte termijn kun je je probleem dus oplossen door de douche wijder open te draaien, of door warmer te douchen. Of inderdaad door elders warm water te vragen.

Bij jouw douche zit je aan het begin waarschijnlijk nét boven de grens: je vraagt nét genoeg warm water om de combiketel aan te laten slaan.

Als je een gewone warmwaterkraan openzet, komt er aan het begin veel water uit, maar na een tijdje steeds minder. Bij jouw douche gebeurt dat ook. Daardoor is de warmwatervraag na een tijdje nét te laag voor de combiketel, die daardoor afslaat.

De oplossing op langere termijn: een onderhoudsbeurt van je combiketel, waarbij je dit probleem specifiek noemt, en vraagt of ze de ketel anders kunnen afstellen.

Een andere oplossing die je meteen kunt toepassen: de watertemperatuur (voor het warmwater, *niet* voor je CV) van je ketel lager instellen. Dat kun je zelf doen als je de gebruiksaanwijzing van je ketel nog hebt.

Bij een lagere warmwatertemperatuur slaan de meeste combiketels sowieso minder snel af, zodat ze ook bij een kleine warmwatervraag nog blijven branden.

Bij een lagere warmwatertemperatuur zul jij, om nog lekker te douchen, relatief meer warm water vragen, en minder koud water. Anders gezegd, je moet de mengkraan meer naar de warme kant draaien om dezelfde watertemperatuur te krijgen. Daardoor vraag je ook meer warm water (al is dat wat minder warm dan vroeger), zodat de ketel niet zal afslaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een deskundig antwoord. +

Andere antwoorden (2)

Dit kan nogal wat oorzaken hebben. Wat je kan controleren is of je waterdruk op peil is. Kan aan de driewegklep liggen, maar die vervang je niet zomaar.

Lijkt me beter als je dit laat onderzoeken door een installateur. Beetje zonde als je lukraak dingen gaat vervangen.

Het kan aan de kraan liggen, waarbij deze te weinig warm water vraagt en de CV afslaat. Is dit een thermostatische kraan? Bij twee kranen open blijft de CV immers wel aan.

Toegevoegd na 41 seconden:
Met CV bedoel ik je combiketel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd voor een onderhoudsbeurt, als het goed is laat je de ketel 1 keer per jaar nakijken en schoonmaken. De betreffende installateur kun je ook hiervoor bellen. Als je een onderhoudscontract hebt kost dit vaak niets extra tenzij je onderdelen nodig hebt.