Mag ik een WCD in een bureaublad plaatsen ,deze voorzien van draad met aarde en een geaarde stekker en dan laten lopen via een stopcontact?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als ik het goed begrijp, word het een soort stekkerblok, waarvan een of meerdere wcd in een bureaublad gemonteerd zijn. Zolang je deze met een stekker in een standaart wcd aan sluit, mag dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat mag, mits alles volgens de regels is aangesloten. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig in leslokalen op met name hogescholen en universiteiten dat elke tafel of groepje tafels op deze manier van een contactdoos is voorzien, omdat vrijwel elke student tegenwoordig met een laptop werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Maar is het dan wel een WCD? Of is het dan een stekkerblok? Een WCD heeft immers gene achterkant, ene stekkerblok wel. Overigens; dit mag niet eindeloos. Je hangt immers meer apparaten aan dat eerste stopcontact in muur of plafond. Zowel stopcontact als de stop zijn daar niet eindeloos op berekend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ maar welke regels? Juist als het met een stekker is aangesloten, zijn er na die stekker praktisch geen regels meer. Het is natuurlijk wel zeer verstandig om het goed aan te sluiten..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
strikt genomen is het dan inderdaad geen wandcontactdoos, maar een stekkerblok ligt meestal los, en dat is het dan ook niet.
Dit mag inderdaad niet eindeloos, vandaar mijn toevoeging: ales het volgens de regels is aangesloten. Als het om 1 aansluitpunt in 1 bureau gaat zal het geen probleem zijn, bij grotere series zoals in een school moet er aan meer eisen voldaan worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat vooral om het vermogen dat je op een bepaalde groep aansluit. Uiteraardgrijpt je zekering wel in als je teveel vermogen aansluit, maar voorkomen is beter ... hoeveel vermogen je kunt aansluiten hangt af van je installatie (meestal een 16A zekering) en welke andere apparaten al op dezelfde groep zijn aangesloten.
https://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/141766-hoeveel-kun-je-maximaal-op-een-groep-aansluiten.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Slechte link, ze overtreden de enige regel die ik ken op dit gebied. Dat is dat een apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000Watt een eigenlijk groep moet hebben.
Je mag een wasmachine en een droger dus niet tegelijk op hetzelfde stopcontact aangesloten hebben,. (hiervoor zijn speciale stekkerblokken of schakelaars te koop) Verder mag je oneindig stekkerdozen op elkaar aansluiten. Dat het een slecht idee is, vooral vanwege brandgevaar is wat anders, maar het mag wel.