Hoe krijg ik kraanwater minder koud?

Water uit mijn kraan is enorm koud. Warm water gebruiken om even handen te wassen zonder dat het te koud is, duurt te lang (hij warmt niet snel op). Dat vind ij het niet waard ivm geld en tijd, dus zoek ik naar een manier om het water dat er uit komt, minder koud te maken.

Zijn hier manieren voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een keuken boilertje kost ook geld, maar is dat geen idee?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel geld het kost, ik heb niet zo veel eigenlijk. Wat is het voor iets?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat wat water in een emmer lopen, als je dan weer je handen wilt wassen is het op de omgevingstemperatuur, die is waarschijnlijk hoger dan de temperatuur van het water
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lijkt me nou niet heel hygienisch, aangezien er dan ook zeep in komt en mijn vuile handen. Als ik dan weer mijn handen was dan was ik ze met vuil water, tenzij ik alles opnieuw herhaal. Geen ideale blijvende oplossing
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oppassen met doe-het-zelf oplossingen. O.a. Legionella kan ook in houd water leidingen ontstaan als deze te warm worden. Dat zal in de winter niet zo snel gebeuren, maar als dezelfde oplossing in de zomer blijft zitten kan het gevaarlijk worden. Het is zelf zo dat legionella besmettingen vaker veroorzaakt wordt door koud water dan door warm water.
https://www.strooming.nl/legionella/blog/oorzaken-legionella-besmetting-drinkwaterleiding/
Rieneke1
6 jaar geleden
Zet gewoon een flinke kan water op je aanrecht, en spoel daar je handen mee. Als dat lukt zou je die kan zelfs op je verwarming kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zou ik elke herfst en winter, zolang ik hier woon, handen moeten wassen uit een kan water?.. lijkt me primitief
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou eigenlijk iedereen mogen doen: handen wassen uit een kan, scheelt water en energie.

Antwoorden (1)

Het water is koud doordat het uit een koude leiding, waar het afkoelt, direct jouw kraan bereikt.

Een oplossing - als je de ruimte hebt en het niet te lelijk vindt - is: vlak voor of vlak na de kraan een lang stuk leiding (laten) aanleggen dat zich in een warme ruimte bevindt.

Bij wijze van spreken: koppel 20 meter tuinslang aan de kraan en gebruik het water dat uit die tuinslang komt. Als je dat doet, heb je water op kamertemperatuur. Het water wordt dan pas weer koud als je de hele tuinslang hebt leeggespoeld, en dat duurt even.

Voor handenwassen voldoet deze oplossing prima. Als je het water ook wilt drinken kan dat natuurlijk ook, maar gebruik dan een BPA-vrije tuinslang.
Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Ik ga morgen even kijken hoe en wat. Heb je toevallig een linkje met meer uitleg? Ik ben best wel een leek namelijk haha
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De hele leiding isoleren?
Cryofiel
6 jaar geleden
Isoleren heeft geen zin. Het werkt in dit geval zelfs averechts. Als er koud water de leiding inkomt en je gaat de leiding isoleren, zal het water juist koud blijven. Dat is nu precies datgene wat *niet* de bedoeling is. Als er al isolatie rond de leiding zit, zul je die juist weg moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben de buitenleidingen geïsoleerd en het helpt echt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Water, dat uit de grond komt is altijd ongeveer 10 graden. Nooit met kunstgrepen opwarmen, legionella gevaar. De goedkoopste oplossing is een elektrische "geiser". Eenvoudig te monteren, werkt direct, kost (in Duitsland) ongeveer 60 euro. Gebruikt 2000W maar daar kan ieder net even tegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat bedoel je met jouw laatste zin, simpelm? Bedankt voor je idee, misschien dat de woningbouw er iets mee wilt doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat met een 2000W verwarmingselement de stoppen er niet meteen uit springen. Een echte "elektrische geiser" verbruikt heel veel meer. Dat zou netto veel zuiniger zijn als een boilertje, maar omdat je dan geconfronteerd wordt met torenhoge transportkosten, is dat in Nederland onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@simpelm, hoezo torenhoge transportkosten voor een geisertje? Zijn dat de transportkosten voor het gas?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoel een elektrische doorstroom verwarming. Ook wel elektrische geiser genoemd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.arconell.nl/elektrischedoors.html
http://www.budgetheat.eu/nl/140-doorstroomverwarmers?gclid=EAIaIQobChMI86-TuMHh1wIVaLftCh2ySwrOEAAYAiAAEgL31fD_BwE
Installatie door elektro-installateur In heel veel gevallen zegt de installateur zegt dat het aansluiten van een doorstroomverwarmer in Nederland niet mogelijk is. De reden daarvan is geen andere dan dat deze installateur géén idee heeft om wat voor toestel het gaat omdat deze vorm van warmwater apparaat hem totaal onbekend is.
De tarieven voor transportkosten zijn bij iedere energieleverancier hetzelfde en maken slechts klein deel uit van je energierekening.
https://www.goedkoopste-energieleverancier.nl/component/content/article/184-transportkosten-voor-elektriciteit-worden-beperkt-dankzij-tennet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De transportkosten worden berekend naar de capaciteit van de aansluiting. Standaard voor woonhuis is 3x25A. Kosten: 237 euro. 3x35A 936 euro. 3x50A 1367 euro. Dan is doorstroom verwarming niet meer interessant.