zit er soms asbest in trapbekleding?

Weet er iemeand als er asbest kan zitten in trapbekleding? Gaat om stoffen bekleding vastgelijmd aan een hoten trap maar er zijn vaste grijze vlakken in de lijm te zien...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Reddie
6 jaar geleden
Raadpleeg de gemeente.

Antwoorden (1)

De kans is wel héél erg klein, dat er asbest in zit. De laatste asbest in vloerbedekking vind je in de vezels aan de onderzijde van het ouderwetse harde zeil uit de jaren 50.
Het grijze restant dat je na afsteken van de vloerbedekking tegenkomst is hoogst waarschijnlijk een laagje vast-geschuimd rubber. Haal er een stukje af en steek het (buiten) aan. Als het smelt en/of stinkt en rookt is het zeker een soort rubber. Als het alleen maar gloeit (en daar geloof ik niet in) kan het een silica-vezel zijn (verwant aan mica), maar toch nooit asbest.