Mag men een diepvriezer in twee zagen om hem buiten te krijgen, het schijnt dat er gevaarlijke gassen in zitten die zich kunnen verspreiden ?

werd in de kelder geplaatst voor de afsluitmuur er stond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Antwoorden (4)

Niet doen!
Het koelmiddel wat je dan vrij weg laat lopen is niet erg fijn voor het milieu en jezelf. Zeker als het een oude koelkast is (nog met CFK).
Probeer dan in ieder geval het koelsysteem niet te beschadigen (leidingen, motor, verdamper).
13 jaar geleden
Niet doen.

Je kan beter het ding uit elkaar proberen te schroeven. Alle buisjes die er in zitten moeten heel blijven.

Wellicht is er een recycling bedrijf in de buurt dat langs kan komen en je kan adviseren. Ze kunnen zowieso de koelvloeistof aftappen, zodat die er uit is;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet doen, af (laten) tappen en dan verwijderen. Danwel vakkundig demonteren zodat je het leidingstelsel niet beschadigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor geen probleem...................MAAR PAS OP!!!!! eerst je koude middel (freon) laten aftappen.
Houd er rekening mee dat het koelmiddel een gevaarlijk spulletje kan zijn. Het middel kan zelfs dodelijk zijn als je er bij rookt (er ontstaat dan blauwzuurgas wat dodelijk is)
Ook is het bij wet verboden om het koelmiddel (freon) te laten ontsnappen en er staan dan ook hoge boetes op. Je kan via internet of de gouden gids wel een adres vinden van een bedrijf die dit freon kan aftappen.
Daarna is de vriezer onschadelijk en kun je er alles mee doen.

Je kunt ook kijken of de motor compleet verwijderd kan worden. Soms zit de motor, compressor en verdamper in een unit en kan deze apart worden verwijderd. Deze kun je dan inleveren bij de gemeente.

Dus, eerst aftappen of verwijderen (beter voor het milieu en je zelf) en dan pas slopen.

Succes