Weet iemand waar ik echt goede, stap-voor-stapinfo over klussen kan vinden?

Ik ben echt een leek en ik wil weten hoe ik een door mijn konijn doorgeknaagd snoer weer aan elkaar krijg, zonder het nog meer te verprutsen.

13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Wat is het voor een snoer? Een luidsprekerkabel repareer je anders dan een electriciteitssnoer.

Het beste antwoord

Hoi Snuffel,

Bovenstaande website geeft goede uitleg hoe je je stekker vervangt & is een goede bron van algemene informatie over klussen.

Ik kan me voorstellen dat in jouw geval je snoer dusdanig ver vand e stekker is doorgeknaagd, dat je het snoer zelf wilt repareren. Hiervoor zijn meerdere opties:

- Mooi maar onzeker
- Zeker maar minder mooi.

mooi maar onzeker:
- Haal van beide kapotte kanten de plastic buitenhuls over een stuk van 3 cm er af. Zorg ervoor dat je de binnenste plastic huls niet kapot snijdt.
- Haal 1 1/2 cm van de binnenste plastig huls van elk draadje
- Voor elk draadje: Neem de draadjes die bij elkaar horen (Zie kleur plastig dat er omheen zit), en hou ze onder een hoek van 90 graden tov elkaar, zo, dat de plastig hulsjes tegen elkaar komen. Draaj ze nu strak in elkaar. Vouw het in elkraar gedraaide draad tegen een van beide kanten, en wikkel het draadje + de kale koper draadjes strak in electra tape.
- Herhaal vorige stap voor de overige draadjes (2 of 3 draadjes intotaal).
- Tape nu de draadjes aan elkaar, beginnende met 2 cm overlap over de buitenste kunststof huls

Klaar. Deze methode is weliswaar redelijk netjes, maar niet sterk: Een goede ruk aan het koord kan de reparatie lost laten schieten, waardoor je kortsluiting kan krijgen.

Zeker maar minder mooi:
In de bouwmarkt kan je verbindingssteentjes kopen: Blokjes kunststof met hierin een metalen buisje met 2 schroefjes. Hier kan je de eindjes van de kapotte draad in vast schroeven. Nadeel is: Je hebt zo'n dik blokje in je snoer zitten. Het is meestal wel veel sterker dan een tetapede verbinding.
In principevol je de stappen zoals hierboven, maar ipv de eindjes aan elkaa te draaien, steek je ze in het kroonsteentje, en schoef je ze vast. Ook het omtapen van de complete verbinding is niet nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kroonsteentje!

Niet zo maar die draadjes aan elkaar knopen, is veel te gevaarlijk.

Wordt een kroonsteentje goed gemonteerd, dan is er geen blanke draad zichtbaar. Men kan het resultaat dan ook in de hand nemen zonder een schok te krijgen.
Maar zelfs een kroonsteentje geldt niet als beveiligd tegen aanraking en moet dan ook - als er netspanning op staat - binnen een behuizing gemonteerd worden.
Of isolatieplakband er overheen.

In de bouwmarkt waar je die dingen kan kopen,
hebben ze vaak folders met een preciese uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.klusvraagbaak.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Gamma hangen allerlei foldertjes met hoe doe ik het zelf. Elk onderdeel heeft een appart foldertje. Kan je je helemaal consenteren op het onderdeel waar je mee bezig bent. De folders staan ook op hun website.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Snuffel,

de uitleg van Jelle is al een goed antwoord op jouw vraag. Voor overige vragen over klussen is www.klusopedia.nl altijd mijn eerste bron. Een soort wikipedia voor klussen. Met zoals je zelf zegt stap voor stap uitleg.

Hans