Waarmee kan ik het blad van de eettafel van een harde laag voorzien?

Het grenen tafelblad is een paar jaar geleden (nadat het helemaal kaal en schoon was), gelakt met 3 lagen Rambo Interieurlak Transparant "extra kras- en slijtvast". Dat krasvast valt tegen, er zitten allerlei beschadigingen in, die erg opvallen vanwege de donkere kleur lak (kolonial teak).
Omdat we de tafel toch te donker vinden, willen we hem kaalschuren en dan van een nieuwe, glanzende kleur- en beschermlaag voorzien. Naturel eiken of misschien een kleurloze lak, die ook altijd iets gelig schijnt uit te pakken. Wat kunnen we het beste gebruiken om het tafelblad echt krasvast te maken? Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Epoxyhars https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-giethars-202.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Epoxyhars is beslist niet slijtvast! Epoxy vloercoating wel, maar dat oogt niet op een tafel.
PU vloerlamp is het meest slijtvast, maar is dat niet voor de eeuwigheid.

Het beste antwoord

Probeer eens trappenlak of parketlak van Glitsa. Succes verzekerd
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je advies, jacob46. Kan dat ook over beits heen, zodat we de tafel eerst naturel eiken kunnen beitsen? En zo ja, maakt het dan uit welk soort beits het is?
jacob46
6 jaar geleden
Helaas is mij dat niet bekend of dat mogelijk is

Andere antwoorden (1)

Als het hout echt helemaal blank is, met epoxy.
Eerste laag met injecteer, tweede laag met epoxy hars.
De epoxy eventueel kleuren met pigment geschikt voor epoxy. (poly service)
Afwerken met dubbel D lak.
Tussen de lagen slijpen met korrel 400 waterproof schuurpapier.