wat is de kleurcode van het blauw dat vaak gebruikt wordt in het Zuiden (bv. Griekenland, Portugal...)?

ik zou dit b lauw graag gebruiken op mijn koertje....en zoek de kleurcode...

Picture for question
6 jaar geleden
13.5K
Inekez1
6 jaar geleden
Bedenk je wel dat de kleur zoals je die in Griekenland of Portugal ziet in Nederland of België niet hetzelfde overkomt. Wat je oog waarneemt is niet alleen afhankelijk van de kleur verf die je gebruikt, maar ook van de lichtomstandigheden en andere gekleurde objecten in de omgeving.
In landen rond de Middellandse zee is het zonlicht feller (zon staat hoger aan de hemel i.v.m. dichter bij de evenaar) en door de nabijheid van zee is er een andere luchtvochtigheid op bepaalde hoogte in de lucht. Zonlicht weerspiegelt op het zeewater en ook weer op de kleine vochtdeeltjes in de lucht. Dat geeft alles bij elkaar een andere kleur zonlicht dan wat we gemiddeld genomen in Nederland en België hebben, zelfs bij een strakblauwe lucht. En in de praktijk hebben we hier niet zo vaak een strakblauwe lucht. Op alle andere dagen van het jaar kan jouw Grieks blauwe verf er ineens heel koud, grouw of groening gaan uitzien. Zeker met wat frisgroene planten in de directe omgeving (dat kan ook een boom van de buren zijn) worden de waargenomen kleuren sterk beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Na wat googelen: http://www.wageral.nl/oriste/archive/index.php?thread-4880.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog even gegoogeld: http://encycolorpedia.nl/467187
liveisgreat
6 jaar geleden
@inekez1 ben intussen naar de verfwinkel geweest met de opzoekingen van @simpelm (waarvoor dank) en daar zei men hetzelfde dan jij...dus zal nog even wachten tot ik in Portugal woon :)
Dan heb ik in ieder geval de kleurcode al :-)

Antwoorden (1)

Die kleur heet Santorini en is alleen in Griekenland te koop. Op de kleurenwaaier van Flexa lijkt signaalblauw, nummer 1215, er het meest op. Zie http://www.mijnverfwinkel.nl/nl/site/kleurenwaaier-flexa
Amadea
6 jaar geleden
liveisgreat
6 jaar geleden
in Portugal ook dan? want daar komt die foto van... bedankt ik zal es kijken. hoop nu alleen dat de kleur hier even goed uit komt dan in het zuiden... :-/
Amadea
6 jaar geleden
Volgens mij is het belangrijker dat je het blauw combineert met een absorberende stralend witte kleur.