Is dit brandgevaarlijk?

Ben een noob hierin. Maakt het uit hoe de draadjes komen of kan ik ze willekeurig er in steken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Waar de N en D voorstaan weet ik niet, het staat igg erop.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De draadjes kun je gewoon aansluiten zoals je wilt. Het is wisselspanning dus maakt het niet uit.
De lamp zal altijd gaan branden (als je lamp niet kapot is natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gebeurd er met kortsluiting kan er dan brand ontstaan of slaan de stoppen dan gewoon door?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zullen de stoppen doorslaan.

Andere antwoorden (3)

Het blijft gelijk hoe je de draadjes er in steekt daar er toch geen aardingdraad aanwezig is.Werkwijze zie bijgevoegd fimpje.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt je tip en het filmpje.
Het bruine draadje kan brandgevaarlijk worden, als je hem niet langer afstript. Dus er moet meer koper te zien zijn.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Beetje vertinnen zou ook geen kwaad kunnen.
AWM
13 jaar geleden
Vertinnen heeft niet altijd voordelen. Een vertinde draad breekt makkelijker af. Een koperen busje om de draad persen heeft wel zin, maar dat vereist speciaal gereedschap.
Hoe je de draden aansluit zal voor het branden van de lamp niets uitmaken. Maar toch kun je het beste de zwarte draad (dat is de draad waar de spanning op staat) aansluiten op het schroefje dat verbinding maakt met het onderste contact van de fitting. De kans is zo kleiner dat je met vinger aan de stroom blijft hangen bij het wisselen van een lamp.