Hoe gevaarlijk is dit asbestmateriaal in de slaapkamer?

Op de studentenkamer van m'n vriendin ben ik er achter gekomen dat op de slaapkamer een ombouw om een afvoerpijp zeer vermoedelijk gemaakt is van niet-hechtgebonden asbestplaat/board. Zo pal naast de wasbak ben je dicht in de buurt van die afgezaagde asbestboard ombouw, waar de vezeltjes zelfs nog uitsteken. .

Ik denk niet dat haar huisbaas van plan is om dit op een nette manier te laten verwijderen. Ik maak me echter een beetje zorgen om onze gezondheid, hoe gevaarlijk is dit materiaal op deze manier? Afgezien van de vezelige zaagsnede is de ombouw in goede staat, maar omdat het niet-hechtgebonden lijkt kunnen er natuurlijk wel vezels uit wegwaaien..

Als iemand wat advies heeft, graag.
Op onderstaande link wat meer afbeeldingen:
http://imgur.com/a/NndGf

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Weet je zeker dat het asbest is het lijkt meer op isolatie materiaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht eerst ook aan isolatie materiaal, maar zoals ik het nu zie is het een van de platen van de ombouw. Op de foto de rechter die niet aansluit op de balk. Als het een harde plaat is, dan is het wel hechtgebonden. De vezels die je ziet zitten vast en zullen niet zomaar los gaan. Je hoeft dan niks te doen. Eventueel kan je er met verf overheen gaan. De kwast of roller gooi je dan weg. Grote kans dat het helemaal geen asbest is. Dit is trouwens redelijk eenvoudig mooier af te werken.

Antwoorden (3)

Ik ga eerst verwijzen naar een eerdere goede vraag ... zie bron

Hoe gevaarlijk is het nu? Als het echt asbest moest zijn.
In gebonden toestand is het niet erg... t zijn de losse vezels die niet goed zijn voor de gezondheid. Als je die gaat inademen heb je idd meer kans op bepaalde aandoeningen waaronder longkander, asbestose, asbestpleuritis en pleuraverdikking.
De ziektes ga je wel pas na jaren merken. Tientalle jaren na datum is normaal. De meeste van de ziektes zijn ook niet echt meer te genezen. Gevaarlijk wel dus.

Het verwijderen heeft ook een hele regelgeving rond zich. Maar het lijkt me het beste dat je eens kijkt wat je gemeente of stad hierover in de wetten heeft staan.
7 jaar geleden
Dit is geen asbest. En al zou het asbest zijn is dit in deze vorm wel hechtgebonden en niet gevaarlijk als je er niet aankomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga binnenkort even de vlamtest uitvoeren, en evt. stuur ik wat vezels naar een asbestlab waar een kennis werkt.
In ieder geval plak ik het binnenkort wel af met ducttape, dan kunnen er in ieder geval geen vezels meer de kamer in vespreiden..
Als verwijderen op wat voor manier dan ook géén optie is, zou je er zelf een veilige ombouw overheen kunnen maken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga binnenkort even de vlamtest uitvoeren, en evt. stuur ik wat vezels naar een asbestlab waar een kennis werkt.
In ieder geval plak ik het binnenkort wel af met ducttape, dan kunnen er in ieder geval geen vezels meer de kamer in vespreiden..