hoe kan je een geanodiseerd aluminium kozijn verven?

ik heb een nieuw huis gekocht. de kozijnen zijn van (donker) geanodiseerd aluminium. ik wil ze wit schilderen. en lees op sites dat ik dan heel goed moet schuren :-(
maar mijn vraag is: lukt het dan sowieso wel goed? of moet ik er niet aan beginnen. hoe kan ik het het beste doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan er beter kunststof of houten strips op plakken en die verven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grondig schuren moet altijd voor het schilderen, maar voordat je schuurt begin je met ontvetten en schoonmaken. Na het schuren zet je de kozijnen in een daarvoor geschikte primer en na het drogen schuur je dat lichtjes op. Daarna kan de eerste laag lak erop, hierna nogmaals licht opschuren en de tweede laag lak erop.
Ga voor de materialen naar een verf en behang speciaalzaak en laat je adviseren, niet alle primer en lak is hiervoor geschikt.

Het beste antwoord

Geanodiseerd aluminium heeft een heel dun maar keihard 'beschermlaagje', dat absoluut niet wil hechten aan welke verf dan ook. Je zult dat hele laagje, tot op elke millimeter in elk hoekje en gaatje, helemaal moeten wegschuren. Op gladde vlakken en bij buitenhoeken is dat nog wel te doen, maar bij binnenhoeken en vooral de aansluiting kozijn - kit - glas is haast niet te doen. Je hebt ook kans dat er ook een niet-overschilderbare kit is gebruikt. Dan zul je dus de kitranden donker moeten laten, of alle kit vervangen.

De tip die in de reacties ook al was gegeven werkt goed: plak met dubbelzijdig tape hele dunnen stroken en/of profielen hout of eventueel kunststof op het aluminium. Tape hecht prima op geanodiseerd aluminium. Die profielen kun je dan schilderen.

Toegevoegd na 1 uur:
Je hebt het over een nieuw (nieuwbouw??) huis en donkere kozijnen. Weet je zeker dat het aluminium geanodiseerd is en niet gemoffeld? Bij geanodiseerd aluminium zie je de metaalstructuur nog, bij gemoffeld metaal zit er een dekkende kleurlaag op. In dat laatste geval is schilderen vaak prima mogelijk, na goed schoonmaken en ontvetten, normaal schuren (wel ruw, niet kaal maken) en een universele of metaal-primer gebruiken. Je hebt dan wel nog steeds kans op problemen bij de kitrand op het glas.
Inekez1