Op een wisselschakeling heb ik bruin, zwart én wit. Wat is wat?

Beste, Ik zit op een schip en daarbij hebben we op al onze kamertjes een wisselschakeling, echter heeft iedereen het over bruin blauw en zwart, Nou hebben we een probleem met de verlichting en dus de schakelaars open getrokken en daar zijn allebei de schakelaars verbonden met een bruine, een witte, en een zwarte.. De bruine komt aan de ene kant de schakelaar in, en de witte en de zwarte zitten naast elkaar.. schakelaars zijn niet voorzien van symbolen dus weet nu eigenlijk niet welke kleur , welke draad is.. Bij voorbaat dank voor een antwoordtMisschien van belang, het betreft hallogeen spotjes met een trafo. Dus op de automaat in de kast staat 230V maar op de schakelaars 24V

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

De kleurcode op een schip, of sowieso met kabel gebruik wijk vaak af van de standaard. Zie tekening hoe het zou moeten worden aangesloten.

Zie ook deze link:
https://www.google.nl/search?q=wisselschakeling&biw=1032&bih=905&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj6oabGiIjSAhUJOsAKHX1XBxkQsAQIGQ#imgrc=NEoBKeQ-voJu3M:

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu nog hopen dat de tekening ook verschijnt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, ik zal der nog eens naar kijken. Hoe het precies loopt is moeilijk te zeggen omdat het al is ingebouwd.
Dan zou er dus tussen de witte en de zwarte onderling geen contact moeten zijn. Ik zit hier met 5 man aanboord van een schip wat we met zen alle onderhouden en vind het een beetje lullig om kantoor te moeten bellen dat er een monteur moet komen voor een lichtschakelaar..
bedankt in iedergeval