Het plafond in mijn badkamer heeft last van vocht(plekken). Hoe moet ik dit behandelen?

boven de douche, waar het dus vaak best vochtig is) verschijnen bruine vochtplekken. Ik heb deze afgelopen dagen geschuurd, en bij de Gamma een latex gehaald (speciaal voor badkamer en keuken, met anti schimmel), maar na 4 behandelingen komen de plekken telkens terug. Welk goedje kan ik i.p.v. die speciale latex het beste hiervoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Veel mogelijke redenen zijn al genoemd. Als je een afvoer kanaal hebt zou het heel goed daar aan kunnen liggen. Vaak voert dat kanaal het vocht of eigenlijk de lucht niet goed weg of is het niet goed aangesloten. Dan blijft het vocht boven het plafond hangen. Aangezien het plafond vaak een gipswand is werkt deze als een spons en zal het al het vocht aantrekken. Dus laat de afvoer controleren als deze er al is en breng een afvoer aan als deze ontbreekt. Meer info vind je op http://www.klusopedia.nl . Kijk ook eens naar de bronnen voor tips over vochtplekken verwijderen en schimmel verwijderen!

Succes!

Hans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

wat vaak het geval is : is dat er of op het dak een lek is : of dat de ventilatie verstopt is : dan werkt de muur als een spons die al het vocht op zuigt

kan ook verstopt zijn door een vogelnestje : die kiezen die plek nogal eens uit omdat het lekker warm is

je kan het ook gewoon accepteren zoals het is ha ha maar aan dat antwoord heb je zeker nix : man relax and take it easy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schimmel moet eerst vernietigd worden. Dit kan met speciale ant-schimmel vloeistoffen, te koop bij de verfspeciaalzaak of evt de bouwmarkt.

Pas als de schimmel vernietigd is, kunt u uw badkamer opnieuw gaan behandelen met de speciale latex , die u al had gekocht.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wanneer je boven het doucheplafond wat ruimte hebt en de oorzaak is geen lekkage, kunt je een heel eenvoudige afzuig ventilator monteren. +/- 40 €.
De afgezogen lucht gaat dan via een flexibele slang naar buiten.
Electrisch kun je die paralel aan de lamp of aan de schakelaar monteren, wel veilig (laten) doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dit probleem zo goed. Ik gebruik meestal de schimmelspray van HG, te koop bij bouwmarkt of super. 8 of 9 euro zoiets. Meestal kan ik het met 1 spraybeurt per jaar af.

Wel oppassen met gebruiken, zorg dat je echt alles van textiel enzo uit je badkamer haalt, zelf pet op zetten, oude kleren en een bril op.

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed ontvetten, voorbehandelen en in mijn geval 2 maal met albastine anti-schimmelverf behandelen. Om vervolgens na een jaar of 4-5 eea weer te herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vochtplekken-nicotineaanslag-roetplekken e.d. eerst behandelen met isoleer en dan kan daaroverheen een gewone latex.
Isoleer is een (dikke)verf die met een kwast wordt aangebracht. Het is te koop in o.a. de bouwmarkt. Het merk is: Flexa en ook Alabastine heeft het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat goed helpt bij zulke vlekken of donkere plekken op het plafond door lampen is om grondverf te gebruiken dat smeer je 2 x op en dat laat je ff drogen en dan ga je met latex erover heen en je bent van die vlekken af. Wel de grondverf met een kwast er op smeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wrijf de plekken met bleek in en de volgende dag is het weg,maar dat is een tijdelijke oplossing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het vervolg beter ventileren.