Aan de rietdekker: het rieten dak moet vervangen worden. Kan ook alleen de bovenlaag worden vervangen om kosten te besparen?

Wij overwegen een woning te kopen met rieten dak. Het dak kan nog een aantal jaren mee, maar is dan aan vervanging toe. Een lokale rietdekker zegt dat dit €75000 gaat kosten, waar je zowat een (heel) kleine woning van kunt kopen in deze provincie! Wij schrokken van de prijs. Kan het niet zo zijn dat alleen de bovenlaag wordt vervangen, want de onderlaag schijnt nog prima te zijn. En is het heel koud wonen op de bovenverdieping met een rieten dak? Wij hoeven geen antwoord van de topscoorders die graag willen antwoorden, omdat ze punten willen scoren. Wij hopen een serieus persoon/meerdere personen te treffen die goed en gericht antwoord kunnen geven op onze vraag. B.V.D.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Dan ga je ook schrikken van de verzekeringspremie die je moet betalen voor je huisverzekering. is er duur met een rietendak.
paulus811
7 jaar geleden
Ik vraag me af waarom je deze vraag niet aan de lokale rietdekker hebt gesteld.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt bij een rieten dak niet alleen de 'bovenlaag' vervangen. Er is namelijk geen aparte onderlaag en bovenlaag. Elke rietbundel / elke rietstengel loopt van helemaal binnen naar helemaal buiten. Bij een aantasting met algen en mossen kun je wel de buitenlaag er af scheren, daardoor wordt het dak dunner. Je kunt daar niet een losse laag riet overheen leggen.

Stel dat de dakhelling 45 graden is. De rietstengels liggen dan onder een hoek van ongeveer 30 graden op het dak. Op deze manier overlappen ze elkaar, wat zorgt voor de waterdichtheid. Een rieten dak wordt altijd van onderaf opgebouwd en elke volgende bundel riet wordt op de vorige laag gelegd. Wil je over een bestaand rieten dak zo'n constructie opbouwen, dan zou je moeten werken met rietstengels van 30 cm, of de stengels komen ook onder een hoek van 45 graden te liggen, waardoor het water er van bovenaf achter loopt. Dat kan dus niet.

Bij enkele slechte plekke in het dak kan een rietdekker plaatselijk herstellen. Ook dan steekt hij de nieuwe rietbundel helemaal door het dak heen en dus niet alleen op het buitenste laagje.

Rietdekken is vakwerk. Hoe meer rechttoe-rechtaan het dak, hoe sneller het gedekt kan worden. Elke hoek, rand, dakraam, dakkapel, schoorsteen etc. maakt het rieten dak in verhouding veel duurder dan de oppervlakte alleen.

Als je het dak laat dekken, zorg dan dat je goed riet krijgt. Je kunt flink besparen op goedkopere rietsoorten, maar die zijn veel eerder rot. Je hebt dan om de paar jaar extra kosten voor onderhoud (scheren en impregneren tegen schimmels) en na pakweg 20 jaar kun je opnieuw het hele dak laten vervangen. Kwalitatief goed riet gaat maximaal 40 jaar mee (met goed onderhoud, geen overhangende bomen en geen pikkende vogels). Door de veranderende luchtkwaliteit hebben rieten daken tegenwoordig veel sneller last van algen dan vroeger. Het is maar de vraag hoe zich dat de komende decennia zal ontwikkelen, èn welke impregnatiemiddelen er mogelijk nog worden ontwikkeld om het riet beter te beschermen. De verwachte levensduur is dus altijd een indicatie, geen garantie.

"En is het heel koud wonen op de bovenverdieping met een rieten dak?"
Een rieten dak isoleert juist heel goed! Wil je een woonfunctie (wonen, slapen) onder de kap, dan zul je in verband met verzekering dit wel moeten aftimmeren met een brandwerende laag. Laat je goed informeren over de constructie. Een rieten dak moet kunnen blijven ademen, anders rot het heel snel weg.
Inekez1