Kun je de kopse kanten van een binnendeur aflakken met transparante lak en de rest met een kleurlak, of is dat ongebruikelijk?

We hebben een aantal nieuwe binnendeuren waarvan alleen de paneelzijden met grondverf zijn behandeld. De kopse kanten zijn onbehandeld (blank hout). Dit geeft een mooi contrast en overwegen we zo te houden door de kopse kanten met een transparante lak af te lakken.

Is dit ongebruikelijk en geeft dat problemen met lakken?

Hartelijk dank voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk omdat de deur later op maat is gezaagd. Als jullie dit effect mooi vinden, is de manier die jij benoemd prima. Zorg er wel voor dat de transparante lak en de kleurlak dezelfde basis hebben, op water, of beiden op terpentinebasis. Doe eerst de kopse kanten en pas na het drogen de kleurlak.
Of het gebruikelijk is of niet, het jullie huis, jullie moeten jullie er prettig voelen, de mening van anderen is onbelangrijk. Ik vind het een leuk idee, wat zeker het proberen waard is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@crea dank voor de informatie Alle deuren zijn inderdaad op maat besteld, die zullen uit een basis formaat zijn gezaagd in de fabriek.
Dat verklaart de ongegronde kopse kanten.
Grondlak is af fabriek op terpentine basis, voor aflakken wil ik vanwege de geur, verf op waterbasis gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waterbasis over terpentinebasis geeft geen problemen, dat kun je dus rustig doen. Ondanks dat de deuren nieuw zijn, is het verstandig de deur eerst te ontvetten, bijvoorbeeld met St Marc, dit heeft geen nare geur en daarna licht op te schuren, zodat de lak betere grip heeft en je zeker weet dat de deur goed glad is, ook dit gaat bij de fabriek wel eens mis. Daarna de deur stofvrij maken en lakken. Voor het mooiste resultaat verwijder je het deurbeslag voordat je aan deze klus begint (als dat er al op zit).
Succes.

Antwoorden (1)

Deuren moeten aan beide vlakken met hetzelfde materiaal worden afgewerkt om kromtrekken te voorkomen. Als de kopse kanten op een andere manier worden afgewerkt, Is dat geen enkel probleem. Blanke lak lijktij heel geschikt.