Hoe kan ik het best laminaat diagonaal zagen?

Ik ben de trap aan het renoveren met laminaat overzettredes. Soms moet ik een tree helemaal diagonaal doorzage. Met de decoupeer zaag lukt het me niet dit recht te doen. Ik heb er al een latje langs geklemd maar het zaagje zelf gaat scheef, ik denk doordat door de structuur van het laminaat het zaagje scheef trekt. Het loopt dus alsnog van het lijntje af, terwijl ik de zaag goed heb. Zou dit beter gaan met een cirkelzaag, of slaat dan het laminaat kapot?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Met een liniaalzaag. Je legt de liniaal over datgene wat je wil zagen en dan kan je nooit meer fout gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een tafelcirkelzaag is het goed te doen. Zorg er voor dat je een zaagblad hebt met zo fijn mogelijke vertanding. Hoe meer tanden, hoe minder afbrokkeling.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk niet. Een tafelcirkelzaag heeft zelden de mogelijkheid om goed diagonaal te zagen. Het kan wel, maar dan moet je met de hand je potloodstreep gaan volgen/geleiden. Of er moet een speciale verstelbare geleider voor schuin op zitten. Daarvoor heb je dus een afkortzaag met liniaal. Hoef je enkel twee kleine streepjes te zetten. Liniaal erover zagen maar. Kan in de lengte breedte en net zo mooi in de schuinte.
Als je maar één trap doet dan zou ik voor een goeie grote handzaag gaan.
Liefst in combinatie met iets waar je de plank goed in kan vastzetten. (werkbank, lijmklemmen, e.d.)

Andere opties:
een afkortzaag die ook verstek kan, maar dat ligt ook aan de breedte van de planken.
http://www.gereedschapcentrum.nl/metabo-kgs-216-m-telescopisch-afkort-en-verstekzaagmachine-1500w-216-x-30mm-619260000.html

een invalzaag, inclusief geleiderail.
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/radiaal-en-afkortzaagmachines/scheppach-invalzaag-160mm-pl55

Geleiderails zijn er ook voor decoupeerzagen, maar dan kan je ook een plank op de traptrede klemmen (lijmklemmen) en daar langs zagen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Een volle lengte gaat natuurlijk niet met een afkortzaag.

Dat het zaagje van de decoupeerzaag scheef trekt heeft waarschijnlijk te maken met de kwaliteit van de decoupeerzaag.
Er zitten grote verschillen tussen een zaag van 100,- en 400,- en dat merkt je vooral als het lastig wordt zoals met deze klus.

Toegevoegd na 31 minuten:
Een cirkelzaag (invalzaag) met een nieuw of vers geslepen blad zal het laminaat netjes zagen. In principe zaag je vanaf de achterkant, maar soms is dat niet eens nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Prima volledig antwoord +. Met dit soort klussen bespaar je behoorlijk op arbeid als je het zelf doet. Bespaar dan in ieder geval niet op goed gereedschap.
jc54
7 jaar geleden
Invalzaag is goed om planken over de gehele lengte recht op maat te zagen, maar niet diagonaal (onder verschillende hoeken).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jc54 Waarom niet? Met een liniaal erbij is dat veel makkelijker en zuiverder te doen dan bij een tafelzaag.
Afkorten op lengte: Afkortzaag (kan tot +/- ~45 graden ook schuin)
Schulpen (in de lengte zagen): Tafelzaag
Diagonaal: Liniaalzaag (invalzaag met geleider)
Losse figuur: Decoupeerzaag