Heeft iemand ervaring met het combineren van glans en mat/zijde? Bijvoorbeeld een deur mat en de latten eromheen en de plinten met glans?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan prima. Ik had hoogglans witte kozijnen, plinten en ander houtwerk (trap) en zijdeglans donkergrijze deuren. Het waren van die saaie gladde deuren zonder profiel en die worden heel lelijk in hoogglans.

Hoogglans is mooi op alles met profiel, omdat het die verschillen accentueert. Zijdeglans of mat is mooi op vlakke stukken zoals muren en deuren zonder profiel. Ook deuren met profiel kunnen prima in zijdeglans of mat, ze ogen dan veel rustiger omdat alle randjes iets minder aandacht krijgen.

Ik weet niet of het ook mooi is als je beide dingen in dezelfde kleur doet. Het lijkt dan of het hetzelfde had moeten zijn en de matte variant vies en versleten is. Bij contrasterende kleuren is dat niet.

Op dit moment heb ik het thuis andersom: buiten kozijnen zijn zijdeglans creme-wit en deuren en ramen zijn hoogglans zwart. Binnen zijn de kozijnen matglans wit en de deuren zijdeglans lichtgrijs.
Inekez1