Hoe kan ik mijn afgeblakende vensterbank buiten aan de raam behandelen en schilderen schilderen?

Aan onze slaapkamer raam aan de houten vensterbank is de verf aan het afbrokkelen.Ik heb dit nog nooit gedaan.Kun je me helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Verwijder de loszittende verfdelen met een verfkrabber (persoonlijk vind ik een driehoekige het handigst), als je dat gedaan hebt, ontvet je de vensterbank (neem gelijk het raamkozijn mee, dan ben je daar ook weer een paar jaar vanaf), dit kan bijvoorbeeld met st Marc ontvetter, begin dan te schuren met grof schuurpapier, hierna met wat fijner schuurpapier en dan met fijn schuurpapier, neem het stof af en zet de vensterbank en eventueel het kozijn in de grondverf, houd je aan de droogtijd die vermeld staat op het blik, als de grondverf droog is begin je met aflakken, herhaal dit aflakken na nogmaals schuren en stofvrij maken minimaal 1 keer. Kies producten die geschikt zijn voor buiten, indien nodig repareer je het hout voor of na het gronden (lees de gebruiksaanwijzing op het product. Kies voor goede verf (Histor, Sigma bijvoorbeeld) en goede kwasten, dat is duurder, maar geeft een mooier resultaat en werkt prettig.
https://www.beslist.nl/products/klussen/klussen_486174_486671/
https://www.verfwebwinkel.nl/st-marc-verfreininger-en-ontvetter.html
http://www.alabastine.nl/hout/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Lijkt me een goed advies. Ik ben zelf fan van Sikkens of Wijzonol verf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Paulus, Sikkens staat bij mij op nr.1, helaas niet bij de bouwmarkt te koop, daarom Histor erbij genoemd, deze is vrijwel overal te koop. Natuurlijk zijn er meer merken prima, ook Wijzonol hoort daarbij, ik gebruikte daarvan de beits, als ik de houtnerf zichtbaar wilde houden.
Nog een tip voor Peggysue1975: Controleer ieder jaar het verfwerk en herstel dan de plekken die je niet vertrouwt, of los laten, dat scheelt je een boel werk de volgende verfbeurt. Kit naden en kieren dicht, als je dat lastig vindt, gebruik dan een kitlepel om de kit strak te krijgen, hier vind je een goede handleiding:
https://www.gamma.nl/klusadvies/verven/stappenplan/kitten