Kan je staal zagen met slijptol?

Hallo,
Ik en 2 vrienden zijn van plan om een boot te gaan bouwen van staal. We hebben al de nodige research gedaan en tekeningen gemaakt maar we vragen ons nog iets belangrijks af; De stalen platen van 3mm die we gaan gebruiken moeten natuurlijk op maat gezaagd worden, hoe kunnen we dit het beste doen? Denk aan stukken van 2 meter? Is dit te doen met een slijptol/flex? Een van mijn mede bouwers denkt namelijk dat de schijf nog wel eens vast zou kunnen blijven zitten door de hitte etc. Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou een snijbrander gebruiken voor het op maat maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je kan kiezen ga dan voor een plasmasnijder.
Daarmee krijg je de beste snijranden en dat scheelt voor werk. Koop er één 2e hands of op een veiling en verkoop het weer na de klus. (en een compressor)
Zelfs nieuw valt het mee voor een kleine machine. Met een slijptol kan het ook, voor vastlopen door hitte hoef je niet bang te zijn, de hitte wordt goed opgenomen door de plaat.
Vastlopen gebeurt vooral al de snede dichtgedrukt wordt, maar daar heb je bij een plaat je goed ondersteund wordt geen last van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een redelijke decoupeerzaag en goeie zaagjes is 3mm plaatstaal ook al te doen trouwens. Dan lange recht stukken met de slijptol en moeilijke bochten met een decoupeerzaag.
Het is maar net welk gereedschap je al hebt liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou een bestaande opknapper boot opkopen, daar heb je je handen al vol aan, om te beginnen. Er liggen er veel voor een prikkie te koop.

Antwoorden (2)

3 mm is goed met een flex te doen, zolang je rechte stukken zaagt, als je om de bocht moet, is een snijbrander makkelijker. Tot 5 a 6 mm is met slijptol goed te doen.
Zagen met een zaagmachine is misschien nog voordeliger, maar dan moet je wel de beschikking over goeie zaagmachine hebben
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met de slijptol en daar op een doorslijpschijf/snijschijf kan je staalplaten goed op maat snijden. Het heet alleen geen zagen, want daarvoor heb je een zaag nodig.
jc54