Is het normaal dat condenswater uit de compressor een bruin/lichtbruine kleur heeft?

sinds een paar weken heb ik een gloednieuwe compressor. In de handleiding staat dat ik elke dag even kort het condenswater ventiel moet opendraaien om het vocht uit de tank te laten. Ik doe dit trouw elke dag.

Maar ik merk telkens als ik dat doe dat het eerste beetje water dat eruit komt, lichtbruin van kleur is. De rest is gewoon water.

Ik hoop dat dit normaal is en dat het geen roest is. Is een gloednieuwe tank!

Toegevoegd na 45 seconden:
HET GAAT HIER OVERIGENS OVER EEN OLIE-VRIJE COMPRESSOR!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K
ronron1212
7 jaar geleden
dat is niet abnormaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Normaal dus.
(niet abnormaal moest ik drie keer lezen..) En dat is waarschijnlijk inderdaad roest, maar ook dat is normaal en niet erg, het is vliegroest en dat ontstaat zeer snel.
Je tank zal er niet van doorroesten.

Het beste antwoord

Ja, dat is normaal. Het condenswater verkleurt door roest in de tank.
Als je dit wilt verminderen kun je een ontvochtiger op je compressor aansluiten.
Dit geeft droge perslucht op de apparaten die je aandrijft en is veel beter voor de levensduur. Ook werkt je compressor zuiniger omdat er meer lucht in de tank kan. Het water neemt immers nutteloze ruimte in beslag.