Hoe maak ik hout dat met olie is behandeld beter schuurbaar?

Een stoel waarvan het hout kaal en onbehandeld was had ik vorig jaar in een opwelling in de lijnzaadolie gezet. Ik heb hier spijt van en wil deze laag verwijderen. Schuren gaat moeizaam omdat het schuurpapier vrijwel direct vol zit met olie.

Is er een manier om de ingetrokken olie zoveel mogelijk op te lossen zodat het kaal schuren makkelijker gaat? Ik heb het afgenomen met ammonia maar dit hielp niet.

Dank voor de eventuele antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hééél misschien met een sopje met veel dreft en dan goed schrobben. Werkt ontvettend, maar durf niks te garanderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leg een paar vellen keukenrol op de olie en ga hierover heen met een warm, niet heet strijkijzer, de olie trekt dan in het keukenpapier, daarna kun je het verder vetvrij maken met ammonia, st Marc of andere ontvetter.

Het beste antwoord

Hetzelfde probleem heb ik gehad met parket. De tip was om het 2 maal met terpentine en watervast schuurpapier of schuurspons licht te schuren, een dag laten drogen (verdampen) en daarna met thinner af te nemen. Dit is prima gelukt. Kan alleen adviseren om dit vanwege gezondheidsredenen buiten te doen.
Vervolgens kun je het hout op de gewenste gladheid schuren en aflakken.